"Framför allt är det de drabbade man tänker på"

- Framför allt är det de drabbade man tänker på, anhöriga till damen, chauffören och hans anhöriga, säger Jan-Åke Hedenstein, vd för Gotlands Bilfrakt, i en kommentar till gårdagens tragiska olycka i Slite.

Gotland2008-09-23 14:25

Jan-Åke Hedenstein fortsätter:
- Vi avvaktar den polisutredning som görs och vill inte föregripa den. Vi får hoppas att den belyser vad som hänt. Det här är fruktansvärt, det är mycket, mycket tragiskt men det är gudskelov mycket ovanligt. Det är, som vi ser det just, nu en olycka.

Jan-Åke Hedenstein berättar att den inblandade chauffören direkt fått professionell hjälp att bearbeta händelsen.
- I vårt läge har vi tagit hjälp av proffs. Chauffören fick igår kväll hjälp vid Vårdcentralen i Slite där en krisgrupp anrättats och senare på kvällen prata med en psykolog. Han kör ej idag och kommer att få fortsätta att träffa en psykolog.

Jan-Åke Hedenstein berättar att stämningen är mycket tryckt vid Gotlands Bilfrakt.
- Sådant här påverkar. Vi har många anställda som funderar och många som vill prata. Det här kom så nära inpå. Men man måste komma ihåg att vi har duktiga chaufförer! De har bra utbildning, de är omdömesfulla och man måste även tänka på hur många mil våra fordon rullar.

- Nästa vecka har vi ett chaufförsmöte och kommer diskutera det här. Då har vi förhoppningsvis fått lite distans. Som det är nu så behöver man få tänka lite, säger Jan-Åke Hedenstein.

Göran Nygren, styrelseordförande i Gotlands Bilfrakt, är även han bestört över olyckan.
- När man företräder den tunga trafiken så är det klart att det här är otroligt tragiskt. När det händer något där tung trafik är inblandad så får det ofta förödande konsekvenser. Tunga fordon är vanligtvis tungt lastade och när motparten är mjuk så blir konsekvenserna förödande.

Göran Nygren påpekar även han att olyckor med dödlig utgång, där lastbilar är inblandade, inte är speciellt vanliga.
- Jag har varit verksam inom Åkericentralen i elva år och under de åren har det skett tre olyckor med dödlig utgång. Två på Gotland och en på fastlandet och då är gårdagens olycka inräknad. Gudskelov så sker det inte varje år!

Åkericentralen har totalt 300-350 åkare och chaufförer som hanterar cirka 170 lastbilar och 100 maskiner. Totalt uppskattar Göran Nygren att antalet chaufförer och åkare på Gotland , med konkurrenterna inräknade, uppgår till 500 personer totalt.

Göran Nygren vill inte gå in på den specifika olyckan men menar att de som arbetar vid Åkericentralen gör allt för att undvika olyckor.
- Vi är omskurna av lagar och förordningar som vi följer. Vi arbetar med allt från att köra sparsamt till att få ner arbetstempot för chaufförerna så att det blir så drägligt som möjligt men det är klart att det inte alltid går. När olyckor sker så gör vi noggranna uppföljningar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om