På onsdagkvällen skickades ett pressmeddelande ut med marknadschefen Julia Bendelin som avsändare.
Meddelandet gick till Gotlands Tiodningar och Gotlands Allehanda, och det såg helt korrekt ut i och med att namnet var rättstavat och domänen var @gotlandsbaten.se.
Innehållet var också initierat, och det är tydligt att det falska pressmeddelandet är skrivet av någon som läst på om Gotlandsbåten och är insatt i satsningen.
I korthet gick det ut på att Gotlandsbåtens prissystem skulle bygga på att fastlandsboendes biljetter skulle finansieras av resande gotlänningar.
Men allt var lurendrejeri.
- Någon vill oss uppenbarligen inte väl. Jag är oerhört tacksam för att de gotländska nyhetsredaktionerna är källkritiska och tyckte att meddelandet var märkligt och agerade därefter. Mailet var tekniskt sett trovärdigt, men både innehåll och språk var tveksamt, säger Julia Bendelin.
- Det är ingen tillfällighet att detta händer just nu, både med tanke på de senaste tidernas falska pressmeddelanden som cirkulerat på olika ställen i landet som drabbat allt ifrån politiker till företag, eller att det sker precis innan vi blir bokningsbara.
Branschpress inom media har uppmärksammat flera fall de senaste dagarna då nyhetsredaktioner runt om i landet utsatts för liknande fall av falska pressmeddelanden.
Det har handlat om allt från att Musikhjälpen ska komma till haparanda, nya droger som fått fäste i Umeå och falska uttalanden från ett kommunalråd i Umeå.
Gemensamt är att de alla haft trovärdiga avsändaradresser och varit skrivna på sådant sätt att det inte varit självklart att det handlat om rena lögner.
Gotlandsbåten överväger nu att polisanmäla händelsen och försöka spåra den IP-adress från vilken mejlet är skickat.
HÄR kan du läsa det falska pressmeddelandet och Gotlandsbåtens dementi