FörvÀxlande skratt pÄ Romateatern
Shakespeare har Ätertagit Romateaterns scen med ett virrvarr av förvÀxlingar och kontraster. Gör dig redo för: "Som ni vill ha det".
VÀdjan. Narren Proba i en vÀdjande monolog.
Foto: Harald Broström
- Du Àr olyckligt förÀlskad, konstaterar han.
Orlando reser sig frÄn stubben han just suttit pÄ. Han iakttar ynglingen. Men tydligen inte ordentligt nog. Vad han inte ser Àr att ynglingens mustasch bara Àr ditmÄlad.
I sjÀlva verket Àr ynglingen egentligen Orlandos Àlskade Rosalind, förklÀdd till en ung man.
Ganymedes, som han (hon) kallar sig, kommer snart att erbjuda Orlando bot mot hans olyckliga kÀrlek. Men i motprestation krÀver Ganymedes att han ska kalla honom - eller henne - för Rosalind.
Förrvirrande? Minst sagt, och det Àr bara en
av mÄnga förvÀxlingar i
Shakespeares komedi "Som ni vill ha det".
Tillbaka
Efter ett Ärs uppehÄll (2008 spelades "Revisorn" av Gogol) Àr Shakespeare tillbaka i Roma Klosterruin. Temat för komedin Àr den mÄngfacetterade kÀrleken. Den passionerade kÀrleken, den idealiserade kÀrleken, kÀrleken bland vÀnner. Helt enkelt kÀrlek, som ni vill ha det.
I pjÀsens början hamnar Orlando i klammeri med sin bror, Oliver, och tvingas fly ut till Ardennerskogen. OcksÄ
Rosalind hamnar i skogen, förvisad ur hertigdömet av sin fars fiende.
Nu kunde ju pjÀsen ha fÄtt ett tidigt slut. Paret finner varandra i skogen och kan leva lyckliga till deras sista dagar.
Men kruxet Àr, som du redan har förstÄtt, att Rosalind förklÀtt sig till "Ganymedes". Hur ska det nu gÄ nÀr den förklÀdda Rosalind ska vinna Orlandos hjÀrta, samtidigt som Phebe, en herdeflicka, kÀrar ner sig i "Ganymedes"? LÀgg till en irrationell narr, Proba, som gör allt för att fÄ till ett giftermÄl med getvakterskan,
Audrey.
Aktuellt
Helena Nizic, som spelar Rosalind/Ganymedes, ger sin syn pÄ saken:
- Det som Àr hÀftigt med Shakespare Àr att det fortfarande Àr aktuellt. MÀnniskor brottas nu som dÄ med problemet om vem man Àr. Och mÀnniskor upptÀcker dÄ som nu hela tiden nya sidor hos sig sjÀlva. Som nÀr Rosalind bryter det strama hovlivet mot den rebelliska skogen. Behovet att bryta mot konventioner har alltid funnits.
Shakespeare skrev pjÀsen runt Är 1600. En tid som prÀglades av konfrontationen mellan gamla och nya idéer och teorier. En bÄde informativ och revolutionÀr period. Drygt hundra Är tidigare hade Columbus transatlantiska seglats visat att jorden inte var platt. Galileo stÄngades mot kyrkan i Rom om jordens placering i solsystemet. Kolonisationen började pÄ allvar.
- Vi har försökt jobba mycket med stad och land. Gestalta revolten nÀr ungdomarna flyr
frÄn det destruktiva stadsbeteendet ut till skogen. FrÄn den strikta staden till den rebelliska landsbygden - och just i den hÀr miljön Àr det underbart att gestalta, sÀger regissör Thomas
Segerström.
Hur Àr "Som ni vill ha det" annars?
- VÀldigt yvig. Det Àr en av Shakespeares roligaste och lyckligaste pjÀser. Som en champagneflaska med kÀnslor.
I nÀsta scen Àr det dags för narren, Proba, att göra entré till tonerna av en liten trio medeltidsmusikanter (gitarr, blockflöjt och mandolin). Toner och text Àr rappa, kvicktÀnkta och trÀffar direkt. Författandet av visan stÄr Jonas Nyberg för.
Pepparkakshus
Han kommer runt en av de stora, bastanta stenpelarna iförd en clownkrage, en styv jacka och ett par byxor som fÄr mig att tÀnka pÄ pepparkakshus. Och sÄ skorna, förstÄs. PÄ fötterna har Proba ett par vÀlputsade sneakers.
Kostymen Àr vÀlarbetad och ger ytterligare stöd för den ungdomsrevolt som Thomas Segerström pratade om. Kontrasten mellan det moderna, nÀstan futuristsiska och Shakespeares 1600-tal Àr pÄtaglig.
Tillbaka till Ardennerskogen - och Proba. Han har uppenbarligen fattat tycke för Audrey - getvakterskan. Audrey har slagit sig ned vid ett bord. Ett bord som ackompanjeras av tvÄ stolar och en karaff. Proba spatserar runt henne, utan att för den skull slÀppa henne med blicken. Tillslut sÀtter han sig mittemot sin bordsdam, spÀnner ögonen i henne och fyller upp hennes glas.
- Jag Àr inte slampig, men tacka gudarna för att jag Àr billig!
"Som ni vill ha det"
spelas mellan den 24 juni och den 15 augusti.
Biljetterna kostar mellan 220 och 295 kronor.
För mer information: gÄ in pÄ www.romateatern.se, eller ring: 0498-503 36, 0498-29 03 50
spelas mellan den 24 juni och den 15 augusti.
Biljetterna kostar mellan 220 och 295 kronor.
För mer information: gÄ in pÄ www.romateatern.se, eller ring: 0498-503 36, 0498-29 03 50
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!