Förstudie för statligt ägd färjetrafik

Rikstrafiken skall utreda statligt ägande av fartygen i Gotlandstrafiken. Den nyheten meddelade Rikstrafikens generaldirektör Staffan Widlert i går.
Men han påpekade också att förstahandsalternativet ändå är anbudsupphandling.
- Det är det bästa för gotlänningarna, sade han.

Gotland2006-04-04 06:00
Vidare kan det bli aktuellt att det i kommande anbudsunderlaget kan bli tal om långsammare resor på Oskarshamnslinjen än på Nynäshamnslinjen.
- Vi skall titta på det, sade Staffan Widlert. Vi vet ännu inte var vi landar.

Snabb trafik och hög kvalitet
Det kom, som bekant, inte in några anbud på Gotlandandstrafiken inför den period som startar 2008. Därför har Rikstrafiken åkt runt och diskuterat trafiken med en mängd rederier runt om i världen. Utgångspunkten från Rikstrafikens sida har varit att sätta snabb trafik med hög kvalitet i främsta rummet.
Många rederier tar upp problemet med den korta avtalstiden, sex år, och problem med att investera i två snabbgående färjor i enmiljarderklassen.
Enligt Staffan Widlert rör det sig ofta om rederier som har vana enbart från kommersiell trafik utan tidsbegränsade perioder.
- Det är också många rederier som upplever att dagens operatör sköter trafiken bra, sade Staffan Widlert. Då tycker de inte att de vill lägga ner en massa tid för att lägga anbud.

Kris eller en andra chans?
Gårdagens presskonferens inledde Staffan Widlert med frågan: Är det kris eller välkomnar vi en andra chans?
Efter att ha nämnt om bra diskussioner med många rederier såg han det som en välkommen andra chans med ännu en anbudsomgång.
I det nya förfrågningsunderlaget skall tydligt skrivas in att turer kan flyttas eftersom det idag finns turer, ofta vintertid, då det är väldigt få som åker.
Vidare skall det klart framgå att avtalet kan omförhandlas om nåt förändras på marknaden.

Långsamt mot södern
En nyhet är också att hamnkontakterna skall tas via Rikstrafiken och inte via rederierna för att inte yppa vilka rederier som lämnat anbud.
En för gotlänningarna mycket kontroversiellt fråga är om det i det nya förfrågningsunderlaget kommer att gälla olika krav på hastighet för färjorna till Oskarshamn och Nynäshamn.
- Nynäshamn har tre fjärdedelar av persontrafiken medan Oskarshamn har en fjärdedel men lika mycket gods som den norra linjen, sade Staffan Widlert. Vi skall fundera på om man kan ha lägre hastighetskrav på den södergående linjen. Ingenting är klart men vi skall titta på det.
Han påpekar att Rikstrafiken inte kan vara helt säker på att få fram ett rederi som vill ta hand om Gotlandstrafiken även om man går ut i en andra anbudsomgång.
- Vi vet inte, även om vi tror att det finns hyfsade goda förutsättningar, sade han.
Och med den vetskapen kom Staffan Widlert så in på nyheten om att utreda statligt ägande av fartygen.

Påverkande valrörelse
- Vi skall börja med en förstudie i vår, sade han. Vi skall se om det i praktiken är möjligt att genomföra det redan till nästa period med start 2009. Det har att göra med bland annat vilka fartyg som finns tillgängliga, vilka som skall driva trafiken och så vidare. Vi skall ta fram ett underlag.
Landshövding Marianne Samuelsson framhöll efter Rikstrafikens möte med Trafikantrådet i går:
- Vi på Gotland vill ha samma förutsättningar som övriga svenskar vad gäller våra kommunikationer.
Hon var positiv till vad som kommit fram men påpekade också att det kan hända saker under den kommande valrörelsen som kan ändra en del, till exempel biljettpriser.

Nytt underlag
Hon sade också att det är viktigt att den kommande upphandlingen blir följsam för öns utveckling under den kommande avtalsperioden.
Staffan Widlert svarade att innan förfrågningsunderlaget går iväg måste hänsyn tas till eventuella politiska beslut. Men han sa också att det nya förfrågningsunderlaget skall gå ut senast i september.
Under presskonferensen nämnde Staffan Widlert också att den formella behandlingen återstår vad gäller kontakten med EU om att kunna förlänga trafikavtalet från sex till tio år, som GT berättade om på måndagen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om