Forskare om medier på Gotland
För att en lokal, reklamfinansierad TV-station ska bära sig ekonomiskt krävs ett underlag på 100 000 hushåll. Gotland har 22 000, det är förmodligen för litet.Det säger medieforskaren Karl-Erik Gustafsson, Göteborgs universitet. Han hade helst sett att SVT satsat på lokal TV, inte minst på Gotland.
Knepigt
- Gotlandskanalen kommer att få det knepigt, säger han.
Samtidigt slår han fast att just öbor är de flitigaste mediekonsumenterna, det har han forskat i.
- I Europa är mediekonsumtionen störst på öar som Åland, Gotland, Mallorca, Sardinien, Cypern och Kreta. Informationen i de lokala medierna upplevs som värdefull och när området är begränsat tenderar människorna att bli lokalpatriotiska. Med samma historia får de samma bekymmer, till exempel med kommunikationerna, som blir en angelägenhet för alla.
Han hänvisar till lokala Radio Gotland, vars lyssnarsiffror ligger bland de högsta i landet.
TV4 satsar på lokala, reklamfinansierade stationer, de har förstått att det lokala är det viktiga, säger Gustafsson.
- Det är ju Sveriges Television som skulle satsat på lokala TV-kanaler, det är framtiden för Public Service. I stället satsar SVT på centralproducerad underhållning, helt fel. De skulle satsa på Allsång på Kneippbyn i stället.
Karl-Erik Gustafsson säger att med SVT:s framtida inriktning kommer Public Service-företaget att förlora i trovärdighet hos sin publik..
- Gotlands 22 000 hushåll betalar 44 miljoner kronor i licensmedel varje år. Gotlänningarna kan fråga sig vad de får för de pengarna.
Den lokala marknaden är alltså viktig, rätt att satsa på. Det slår också Lennart Weibull, medieforskare vid Göteborgs universitet, fast.
- Sedan 30 år tillbaka väljer medierna EN marknad. Ta Stockholms morgontidningar till exempel, som allt mer koncentrerar sin verksamhet till huvudstaden, det har ju ni på Gotland märkt, när det kan vara svårt att få tidningarna på helgerna
Han hänvisar till TV4, som med framgång satsat på lokal TV.
- Vid sidan av direktreklamen är det TV-reklamen som är mest expansiv i dag. Men på lokal nivå är den fortfarande en lågbudgetvariant, eftersom marknaden är liten.
Lennart Weibull säger att TV4:s lokala TV-reklam i Göteborg ofta görs i form av stillbilder eller korta snuttar från någon butik, varvat med lokala nyheter. Och då är det en storstad han talar om.
Den totala reklambudgeten för annonsmarknaden på Gotland ligger på 60-70 miljoner kronor och det är den som dagstidningar, nättidningar, gratistidningar, kommersiella radiokanaler och nu en reklamfinansierad TV-kanal ska konkurrera om.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!