OBS. Det här är en återpublicering från en artikel Helagotland skrev i april 2023.
Under fredagen har tre turer ställts in på grund av tekniskt fel på fartyget M/S Drotten. Fler turer kan komma att påverkas.
Enligt en EU-förordning om passagerares rättigheter till sjöss – som Destination Gotland själva har på sin hemsida under rubriken ”Priser- och bokningsinfo” – kan den som har råkat ut för en försenad resa ha rätt till att få uppemot hälften av biljettkostnaden återbetald.
Storleken på ersättning bestäms av hur stor förseningen är samt hur många timmar resan egentligen var planerad att ta. Vid upp till två timmars försening kan resenärer begära tillbaka 25 procent av sin kostnad, är resan mer än två timmar försenad kan man begära tillbaka 50 procent av biljettpriset.
Enligt Destination Gotlands vd Marcus Risberg är dock försiktig med att lova ersättning.
– EU-reglerna är ju ett ramverk, men sedan gör man alltid bedömningar från fall till fall. Det kan alltid finnas undantag från reglerna, sade han i en intervju som publicerades för första gången i april.
Vilken typ av undantag kan det vara?
– Det vill jag inte säga här och nu. Men det kan finns olika oförutsedda händelser som ligger utanför vår kontroll. Tekniska fel brukar inte vara ett sådant undantag, men i vissa fall så kan det eventuellt bli så.
– Om man som resenär vill se över sina möjligheter att begära ersättning så kan man gå in på vår hemsida och läsa mer där.
Enligt EU-förordningen kan passagerare på en inställd avgång ha rätt till två olika typer av ersättning – antingen en ombokning till en ny resa utan extra kostnad, eller en återbetalning av hela biljettpriset.