Försäkringskassan medger att fyra år är oacceptabel väntetid
När JO inspekterade Länsrätten i Gotlands län i höstas fann man ett överklagat pensionsärende där Försäkringskassan dröjt fyra år med att sända in handlingarna till rätten.Därför har JO startat en utredning angående Försäkringskassans agerande. Denna konstaterar att fel begåtts, men kan inte förklara varför och beklagar djupt det inträffade.
Foto: Frilans
JO Cecilia Nordenfeldt beslutade den 7 oktober att utreda Försäkringskassans handläggning av överklagandet och infordrade ett yttrande från Försäkringskassan över vad som hänt i ärendet.
Försäkringskassans genomgång, via försäkringsdirektör Kristin Ritter, visar att samtidigt inkom från samma person en begäran om omprövning av ett beslut rörande handikappersättning. Båda skrivelserna var ställda till en handläggare som arbetade med handikappersättning. Rutinen var att samtliga handläggargrupper omgående skulle överlämna begäran om omprövning och överklaganden till försäkringsenheten.
Har slutat
Så skedde emellertid inte i detta fall. Varför rutinen inte följdes har man inte kunnat utreda eftersom den aktuelle handläggaren slutat sin anställning, inte heller varför det dröjde så länge innan misstaget upptäcktes. Först när den nya myndigheten Försäkringskassan bildats och omorganisering skett uppmärksammades skrivelsen, i juni 2008. Överklagandet lämnades då skyndsamt över till Länsrätten.
Försäkringskassans slutsatser är bland andra att i den nuvarande organisationen gäller att beslut som kan överklagas, även ska innehålla information om tillvägagångssätt samt adress till aktuell omprövningsenhet. Inkommer ett överklagande ändå till annan enhet skall det utan dröjsmål vidarebefordras till aktuell omprövningsenhet. Senast 12 november har handläggarna påmints om gällande rutiner.
- Försäkringskassan konstaterar att handläggningen av inlämnad överklagan är oacceptabel och beklagar djupt det inträffade, avslutar Kristin Ritter sitt yttrande till JO.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!