Enligt rapporten från haverikommissionen var en dåligt säkrad last i kombination med ett mycket hårt väder orsaken till olyckan, då fartyget kantrade och sjönk. Fartygets lastsäkringsmanual var heller inte komplett och följdes inte av personalen. Dessa avvikelser hade inte rapporterats till rederiet.
Det svenska ro-ro-fartyget Finnbirch lämnade Helsingfors på kvällen den 31 oktober 2006, för en lastresa till Århus. Fartyget var tungt lastat med bland annat trävirke, pappersrullar, plywood och pallat gods. Vädret var hårt med nordliga vindar på 20 m /s, med byar upp till 26- 29 m/s.
Vid en passage mellan Öland och Gotland gjorde fartyget plötsligt några mycket grova överhalninngar åt babord. Fartyget blev därefter liggande med svår slagsida, med en i det närmaste total lastöverskjutning.
Besättningen samlades ute på däck. Räddningsinsatsen blev lång och dramatisk och försvårades på grund av den grova sjön. Finnbrich krängde och hävde i den grova sjön Besättningen fick därför stanna kvar ombord på fartyget tills det kantrade och sjönk fyra timmar senare. En besättningsman drogs med i djupet och drunknade. Ytterligare en besättningsman avled. Den övriga besättningen räddades ur havet med helikopeter.