Region Gotland gör löpande en servicemÀtning med företagare i samband med att de har haft kontakt med regionen och varje Är presenteras en sammanfattning av mÀtningen. MÀtningen görs inom omrÄdena brand, bygg, mark, miljö, livsmedel och servering.
2019 var sammanvÀgda betyget frÄn öns företagare bÀttre Àn förra Äret och landade pÄ index 68. Sedan 2012 har index legat pÄ mellan 59 (2012) och 69 (2017). 2018 var index 65. Gotland hÄller sig konstant pÄ en nivÄ strax under rikssnittet.
â Ăven om vi har mer att göra för att nĂ„ vĂ„r mĂ„lsĂ€ttning sĂ„ kĂ€nns det bra att fĂ„ bekrĂ€ftat att vi Ă€r pĂ„ rĂ€tt vĂ€g, sĂ€ger Johan Ă berg, chef för samhĂ€llsbyggnadsförvaltningen.
BÀst betyg fÄr regionen nÀr det gÀller frÄgor som rör brandskydd (79). LÀgst betyg fÄr bygglovsÀrenden (index 54). Samtidigt var förra Ärets resultat en stor förbÀttring frÄn Äret innan, dÄ index lÄg pÄ 38. Sedan 2012 har byggfrÄgorna som högst fÄtt 44 i index och 2018 var bottenÄret.
â Vi har jobbat sedan 2017, bland annat med att arbeta bort den gigantiska kön som fanns. Under 2019 har vi i 90 procent av alla Ă€renden klarat att leverera inom lagstadgad tid, kön Ă€r i princip borta. Nu fokuserar vi pĂ„ att arbeta med andra frĂ„gor, sĂ„som tillgĂ€nglighet och information sĂ„ att vi ska uppfattas som kunniga, rĂ€ttssĂ€kra och ha ett bra bemötande. Det Ă€r en utmaning att vĂ€nda attityder till nĂ„got som varit dĂ„ligt vĂ€ldigt lĂ€nge.
Brand, bygg, mark och livsmedel förbÀttrade sina resultat mellan 2018 och 2019. Miljö och servering fick dÀremot sÀmre resultat Àn Äret innan.
Företagarna har fÄtt svara pÄ frÄgor om information, tillgÀnglighet, bemötande, kompetens, rÀttssÀkerhet och effektivitet. BÀst betyg totalt sett fick regionen för sitt bemötande (76), information och effektivitet fick sÀmst betyg (67).
Tittar man specifikt pÄ bygglovsenheten, sÄ fick bemötande (64) och rÀttssÀkerhet (63) bÀst betyg. Effektiviteten var det dÀremot sÀmre med (49), vilket ÀndÄ Àr ett jÀttekliv uppÄt, frÄn 28 Är Äret innan. Byggenheten hade sitt sÀmsta Är 2018 sedan mÀtningarna startade 2012.
â Vi jobbar med ett digitalt projekt, Disa, dĂ€r man mycket enklare ska kunna följa sina Ă€renden och enklare fĂ„ svar pĂ„ sina frĂ„gor digitalt. Ju mer vi kan göra digitalt, desto mer tid fĂ„r vi till att hjĂ€lpa dem som faktiskt behöver personlig hjĂ€lp, sĂ€ger Johan Ă berg.