Företagarna saknades vid debatt

Kultur är kultur och näringsliv är näringsliv och aldrig mötas de två. Lite så kändes det emellanåt under gårdagskvällens kulturdebatt, "Kulturen som tillväxtmotor", på Länsteatern med teatern och ABF som inbjudare.

Foto: Henrik Radhe

Gotland2009-10-06 04:00
För i den fullsatta salongen återfanns ett flertal kulturföreträdare, utövare och politiker men endast någon enstaka företagare.
Hur kan kulturen och näringslivet närma sig varandra och vad kan de lära av varandra var två av underrubrikerna. Meg Tivéus, f.d. vd för Svenska Spel och Jan Larsson, Heligholm Utveckling AB, med verksamhet i Vamlingbo, utgjorde den lilla panelen men där publiken var välkommen att delta med inlägg och så skedde också i riklig mängd.

Och det kom inledningsvis att handla en hel del om sponsring. Aftonens moderator Tommy Wahlgren inledde med att erinra om hur 18 gotländska företag 1986 betalade 5 000 kronor vardera för att medverka till att Sveriges Radios symfoniorkester kom till Gotland och konserterade.
- Det första stora kultursponsringsevenemanget på Gotland.
Jan Larsson berättade hur man effektivt kom i gång med Vamlingbosatsningen genom att riktat bjuda in 25 sommargotlänningar med kontakter att börja planera tillsammans med den lokala gruppen.
- Vi körde inte "hela bygdegården gungar".

Meg Tivéus menade att Gotland behöver fler motorer som Vamlingbo och där kanske Furillen kan bli ett musikcentrum. Hon fastslog också att företag har mycket lättare att lägga pengar på idrott än på kultur.
- Fotboll/hockey är oerhört mycket starkare än allt som har med kultur att göra. Även Svenska Spel la mycket på sport och det var svårt att få gehör för annat.
Hennes förklaring var att det handlade om en "gubbkultur", männen tar två öl, sen är det fixat.
Meg Tivéus framhöll att teatern borde ha förhandsvisning för sponsorer och berätta omkring verksamheten och bjuda på något därtill.
- Människor vill känna sig vip, då blir de mer givmilda.
Bo Björkman, tidigare ordförande i FC Gute, berättade att klubben drar in cirka 1,5 miljoner kronr i sponsorpengar med Svenska Spel och Payex som de dominerande företagen.
- Att ha ett skyltfönster och att stötta ungdomsverksamhet är vad företaget anser viktigt. Idrotten har en produkt som är oerhört tydlig, kulturen borde blir mer tydlig.

Och där exempelvis Länsteatern inte borde tveka om att ha en skylt med "Payex" hängande över scenen.
Länsteaterchefen Monica Sparby menade att det ibland känns som om hon jobbar i världens äldsta yrke.
- Jag har inte gjort annat än raggat pengar.
Lars Sjösvärd är chef för Länsmuseet som tar in cirka 15 miljoner per år. Han ville lansera termen samarbetsavtal I stället för sponsring.
- Ett problem är att det inte finns så många och stora företag här. Och de som finns är väldigt inriktade mot sporten.
Lilian Edwards, kommunfullmäktigeordförande men också sekreterare i FC Gute, påpekade en grundskillnad mellan kultur och idrott i sponsorsammanhang.
- För idrott är sponsorpengar avdragsgillt och det finns ett förslag om att även kultursponsring skall bli det. Men ännu pratar vi här om äpplen och päron.

En kulturutövare som satsat hårt på marknadsföring är konsertgitarristen Krister Dahlström som därmed också kan leva på sitt musicerande.
- Jag riktade mig mot där pengarna finns, näringslivet. Men jag sitter på företagsmöten och de säger samma sak som sägs här om företagen, de sägar att det är svårt att nå kulturen.
Högskolans rektor Jörgen Tholin, som beskrev sig själv som en genuint humanstisk människa ("går min bil sönder läser jag en dikt"), framhöll vikten av korsbefruktning mellan humanister/naturvetare.
Och konstnären Åsa Ardin Kedja menade att kvällen fick ses som en avspark.
- Vi får vässa knivarna eftersom det inte är några från företagen här.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om