Föräldrautbildning i en positiv anda

Tre föräldrar berättar hur de fått större trygghet i sin roll efter att ha gått kommunens föräldrautbildning.
- Alla borde gå utbildningen, säger Maria Neogard entusiastiskt.
- Jag känner mina barn bättre nu, säger Hussen Suleiman.
- Det gäller att sätta fokus på det som barnen gör bra, säger Jenny Alvås.

Gotland2005-05-07 06:00
I bakgrunden sitter kursledarna, specialpedagogerna Susanne Grimlund och Gun Järlö och stöttar, precis som de gör under de tio kursavsnitten.

Vardagsproblem på film
Maria har en 5-årig son, Hussen har tre söner 9, 7 och 5 år, och Jenny har en dotter på 3 och en son på 9 år.
De går utbildningen tillsammans med ytterligare åtta föräldrar. Tillsammans med en stor mängd föräldrar som har barn i samma åldersgrupper bjöds de in till utbildningen men endast elva personer nappade på erbjudandet.
I utbildningen ingår bland annat filmavsnitt med vardagliga problem, som sedan deltagarna får ge lösningar på.

Äggklockan som hjälp
- Det är vardagliga konflikter, säger Maria, till exempl trötta barn som ej vill gå upp på morron. Min Samuel vill bara se på tv påmorron, inte klä på sig. Jag blev svettig och arg. Men jag tog till mig några tips, han fick bestämma vilka kläder han skulle ha och lägga fram dem kvällen före. På morron satte jag äggklockan på 20 minuter och sa att han fick göra som han ville, man han måste ha klätt på sig när klockan ringde. Han fick välja om och när han ville se på tv och klä på sig och han var påklädd efter tio minuter.

"Jag vill ha nya idéer"
De tre föräldrarna är överens om att det är inga jätteproblem, men det är lätt att köra fast även på mindre problem.
- Jag går utbildningen för jag vill ha lite mer, nya idéer, för att jag tycker om mina barn, säger Hussen. Tidigare sa jag till dem att vara tysta när jag skulle se på tv. Nu säger jag att nu vill jag se på tv, men om en stund kan jag lyssna på dem och vi kan göra något, då blir det annorlunda.

Tydlighet och förberedelse
Jenny Alvås tycker att hon under kursen fått sätta ner båda fötterna, se sig själv som förälder, men inte bara på rutin, utan lägga fokus på det som barnen gör bra, inte det dåliga.
Kursledarna poängterar tydlighet och att förbereda barnen. Det är två viktiga saker.
- Det gäller att se möjligheterna och det positiva, säger Gun Järlö.
Föräldrarna var överens om att vid en test så uppgav samtliga föräldrar på kursen att deras barn fick mest uppmärksamhet när de gjorde negativa saker. Men under kursens gång har det blivit ändring till det positiva.

Visa det positiva
- Jag märker också att både jag och Samuel börjar ha samma förhållningssätt mot vuxna, han på dagis och jag på jobbet, att visa mer hänsyn, och att tala om när personer i närheten gör något positivt.
I den här kursomgången är det ett avsnitt kvar. En likadan kurs har hållits tidigare, men med andra ledare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om