"Flytta inte växeln till Burgsvik"
En utlokalisering innebär att man splittrar dagens verksamhet i kommunens kontaktcenter, enligt facket.
Christine Edström fick i uppdrag att utreda en utlokalisering. Resultatet ska redovisas vid kommunens budgetavstämning i början av nästa månad.
En utlokalisering innebär att man splittrar dagens verksamhet i kommunens kontaktcenter, som förutom växeln även består av telesupportteam, webb och infoteam. Totalt arbetar ett 20-tal personer vid centret som finns på Korpen i Visby.
Visborgsslätt
Konsult och servicekontorets chef Staffan Thurgren ser helst att hela verksamheten flyttar till Visborgsslätt, så att kontaktcenter ihop med den nya receptionen blir medborgarnas naturliga väg in i kommunen. Men samtidigt förstår han att att politikerna vill ta regionalpolitiska hänsyn och skapa nya jobb på Sudret.
Enligt Kommunal innebär utlokaliseringen försämringar för personalen. Många får pendla långa sträcker och eftersom en del av arbetstiden är förlagd till kväll och helger blir det svårt att åka kollektivt.
Möte på tisdag
- Flera har börjat se sig om efter nya jobb. Riksantikvarieämbetet och Vägverket söker telefonister, säger Roland Engström vid Kommunal.
Kommunal tror även att utlokaliseringen leder till försämringar för dem som ringer växeln.
- Personalen har stor kompetens och det skulle passa bäst att flytta växeln till P18 och samordna den med receptionen, tycker Roland Engström.
Politiker har inbjudits till en möte på tisdag. Då Kommunal vill ha svar på en rad frågor, bland annat hur man ska kunna behålla kompetensen i växeln om verksamheten utlokaliseras.
Fotnot: Mätningar av växelns effektivitet gjordes förra året. Medelsvarstiden är 19,1 sekunder och medelexpeditionstiden 40,9 sekunder. Det är bättre än 2005.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!