Enligt en färsk rapport från Konsumentverket, använder samtliga bolag inom det svenska inrikesflyget avtalsvillkor som i varierande grad strider mot passagerarnas lagliga rättigheter. Att det finns brister hos samtliga 18 flygbolag, visar enligt Konsumentverket på ett branschproblem.
Granskning
Granskningen har fokuserat på konsumenternas rättigheter vid förseningar, inställda flyg, när passagerare nekats gå ombord trots giltig platsbiljett, personskador samt skadat och försenat bagage.
Nu väntar sig Konsumentverket att bolagen ser över sina villkor och följer de lagar som gäller, även om lagstiftningen ibland är komplicerad och det sker förändringar.
Gotlandsflyg tillhör de kritiserade bolagen.
- Just nu tittar vår jurist på det här och vi kommer att göra de justeringar som är nödändiga i vår info, säger Gotlandsflygs vd Ola Mattsson.
På Gotlandsflyg har man valt att lämna ut hela informationen om passagerarnas rättigheter, först då skadan skett.
- Det är rätt omfattande information, vi har alltid en kortfattad information som kunden får i samband med bokningen, säger Ola Mattsson.
Han menar att det dessutom ofta handlar tolkningsfrågor.
- Till exempel finns det extra ordinära omständigheter och ibland är det svårt att veta om det är det eller inte. Som alltid när det gäller konsumentfrågor så blir det också tvister mellan flygbolag och resenärer om detta. Så det är väl bra att få ett klargörande av reglerna. Sen är det som alltid från fall till fall.