Flyget bäst för miljön

Att flyga mellan Gotland och fastlandet är miljövänligare än att åka med gotlandsfärjorna.
Det har forskningsledaren vid Kungliga tekniska högskolan, Jonas Åkerman, kommit fram till sedan han jämfört hur mycket växthusgaser de olika transportmedlen släpper ut.

Gotland2007-01-13 06:00
- Flyget är det bästa miljöalternativet om man jämför med snabbfärjorna, säger han.
Jonas Åkerman forskar om hållbara transportsystem på KTH och jobbar på avdelningen för miljöstrategisk analys. Främst har han undersökt flyget, men har nu gjort en jämförelse med Gotlands färjetrafik. Båda transportmedlen kör med skattebefriat bränsle.
Bränsleförbrukningen för flyget utgår från uppgifter som Luftfartsstyrelsen har lämnat.
- För färjorna finns inga uppgifter tillgängliga så jag har utgått från fartygens specifikationer för att få fram bränsleförbrukning och utsläpp.
Hänsyn har tagits till att färjorna transporterar gods.
- Jag har dragit av 25 procent av utsläppen från färjorna för att kompensera att de också fraktar gods, säger Jonas Åkerman.

Högre fart ökar utsläppen
Beräkningen är gjord på utsläppet i snitt per passagerare och baseras på en genomsnittlig beläggning. Den har han satt till 38 procent för färjorna och 55 procent för flyget. Ur miljösynpunkt innebär det att en fullbelagd färja inte belastar miljön lika mycket som ett till hälften fyllt fartyg, sett per passagerare. Miljövinsten är störst om man bytte ut en del turer med snabbfärjor mot flyg vintertid, eftersom det är då beläggningen är som lägst på färjan.
Rent generellt ökar utsläppen från färjorna om farten blir högre.
- Men ökas farten med 50 procent så ökas utsläppen med betydligt mer än 50 procent.

Subventionera flyget
Jonas Åkerman har i första hand jämfört utsläppen av växthusgaser, i det här fallet koldioxid.
- Utsläppen av kväveoxider är troligen också högre med snabbfärjorna jämfört med flyget, säger han.
Tungmetaller är inget stort problem.
- Svavelhalten är ganska liten i dagens bränsle, säger Jonas Åkerman som tror att det är minst i flygbränslet.
Han tycker att staten borde överväga att ersätta en del av nuvarande färjetrafik med subventionerat flyg och långsamgående färjor och se trafiken ur ett helhetsperspektiv.
- Det skulle vara en miljövinst, säger Jonas Åkerman.
Utsläpp av koldioxid för en enkeltur per person vid genomsnittlig beläggning:
Bromma-Visby med flyg: 35-50 kg koldioxid
Nynäshamn-Visby med Gotland/Visby: 60-80 kg koldioxid
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om