Polisen förklarar: DÀrför Àr kötiderna sÄ lÄnga

Om du de senaste mÄnaderna rÄkat ut för brott sÄ har du kanske Àven mÀrkt att det kan vara flera timmars telefonkö till 114 14. Nu förklarar polisen varför.

Ingela Ander, samordnande sektionschef för Polisens kontaktcenter (PKC) Stockholm/Gotland, Àr oroad över den senaste tidens utveckling med flera timmars vÀntetid för att anmÀla brott.

Ingela Ander, samordnande sektionschef för Polisens kontaktcenter (PKC) Stockholm/Gotland, Àr oroad över den senaste tidens utveckling med flera timmars vÀntetid för att anmÀla brott.

Foto: Privat / Arkiv

Gotland2022-11-07 06:02

Polisen har fĂ„tt prioritera en hel del de senaste Ă„ren, dĂ€r rekrytering för utredning av lite mindre allvarliga brott fĂ„tt stĂ„ tillbaka för de grövre. Det har resulterat i att du som ringer och vill göra en anmĂ€lan kan – om brottet Ă€r mindre allvarligt – hamna i en telefonkö pĂ„ flera timmar. Polisen Ă€r vĂ€l medveten om problemet, men nu Ă€r lĂ€ttnader pĂ„ gĂ„ng för PKC, som Ă€r de som svarar nĂ€r du ringer 114 14.

Ingela Ander Àr samordnande sektionschef för PKC inom Region Stockholm, dit Gotland hör:

– Under 2021 fick vi inte rekrytera till PKC alls eftersom all nyrekrytering gick till utredning av den grövre brottsligheten. Sen kom hela den hĂ€r passgrejen med otroligt hög belastning dĂ€r vi fick lĂ„na ut personal till den avdelningen. Dessutom fick vi lĂ„na ut de med större utredningserfarenhet för den högre prioriterade utredningsverksamheten, sĂ€ger hon.

Rockaden gjorde att arbetstiderna behövde justeras och att trycket pÄ befintlig personal ökade ytterligare, vilket inte föll alla i smaken. MÄnga sade dÀrför upp sig, menar Ingela Ander.

– Men nu har vi fĂ„tt klartecken pĂ„ rekrytering till PKC, och har 80 nya medarbetare pĂ„ gĂ„ng och som kommer att vara fĂ€rdigutbildade till vĂ„ren 2023, sĂ€ger hon.

Hon Àr bekymrad över hur mycket hennes verksamhet pÄverkats av allt som hÀnt den senaste tiden:

– Det finns ju en risk att vi tappar inringare, eller vi vet att vi gör det. Men det handlar ocksĂ„ om att vi tappar förtroende, och för det Ă€r jag jĂ€tteorolig. Nu har det varit sĂ„ hĂ€r i nĂ„gra mĂ„nader och vi mĂ€rker att samhĂ€llet ocksĂ„ börjat kĂ€nna av hur anstrĂ€ngt vi har det. Men det kommer bli bĂ€ttre, fast inte förrĂ€n i början pĂ„ nĂ€sta Ă„r nĂ€r personalen Ă€r fĂ€rdigutbildad. Det Ă€r en process, det hĂ€r. Det gĂ„r inte bara att anstĂ€lla en ny person som direkt kan lyfta pĂ„ luren, sĂ€ger hon.

Samtidigt, menar hon, sÄ sker en prioritering redan nÀr man ringer in. De nÄgot allvarligare brotten hamnar i en prioriterad kö, dÀr vÀntetiden inte Àr lika lÄng. MÄnga anmÀlningar kan du ocksÄ göra sjÀlv via polisens e-tjÀnster. Men inte alla.

– Vi vet ocksĂ„ att det finns medborgare som av olika anledningar inte kan anvĂ€nda e-tjĂ€nsterna, och hĂ€r Ă€r det sĂ„ klart jĂ€tteviktigt att vi finns tillgĂ€ngliga pĂ„ telefon. Vi har alltid telefonkön som prio.

Men det gÄr Àven att fysiskt Äka till Polisen i Visby under deras öppettider för att göra anmÀlan pÄ plats.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!