Polisen har fĂ„tt prioritera en hel del de senaste Ă„ren, dĂ€r rekrytering för utredning av lite mindre allvarliga brott fĂ„tt stĂ„ tillbaka för de grövre. Det har resulterat i att du som ringer och vill göra en anmĂ€lan kan â om brottet Ă€r mindre allvarligt â hamna i en telefonkö pĂ„ flera timmar. Polisen Ă€r vĂ€l medveten om problemet, men nu Ă€r lĂ€ttnader pĂ„ gĂ„ng för PKC, som Ă€r de som svarar nĂ€r du ringer 114 14.
Ingela Ander Àr samordnande sektionschef för PKC inom Region Stockholm, dit Gotland hör:
â Under 2021 fick vi inte rekrytera till PKC alls eftersom all nyrekrytering gick till utredning av den grövre brottsligheten. Sen kom hela den hĂ€r passgrejen med otroligt hög belastning dĂ€r vi fick lĂ„na ut personal till den avdelningen. Dessutom fick vi lĂ„na ut de med större utredningserfarenhet för den högre prioriterade utredningsverksamheten, sĂ€ger hon.
Rockaden gjorde att arbetstiderna behövde justeras och att trycket pÄ befintlig personal ökade ytterligare, vilket inte föll alla i smaken. MÄnga sade dÀrför upp sig, menar Ingela Ander.
â Men nu har vi fĂ„tt klartecken pĂ„ rekrytering till PKC, och har 80 nya medarbetare pĂ„ gĂ„ng och som kommer att vara fĂ€rdigutbildade till vĂ„ren 2023, sĂ€ger hon.
Hon Àr bekymrad över hur mycket hennes verksamhet pÄverkats av allt som hÀnt den senaste tiden:
â Det finns ju en risk att vi tappar inringare, eller vi vet att vi gör det. Men det handlar ocksĂ„ om att vi tappar förtroende, och för det Ă€r jag jĂ€tteorolig. Nu har det varit sĂ„ hĂ€r i nĂ„gra mĂ„nader och vi mĂ€rker att samhĂ€llet ocksĂ„ börjat kĂ€nna av hur anstrĂ€ngt vi har det. Men det kommer bli bĂ€ttre, fast inte förrĂ€n i början pĂ„ nĂ€sta Ă„r nĂ€r personalen Ă€r fĂ€rdigutbildad. Det Ă€r en process, det hĂ€r. Det gĂ„r inte bara att anstĂ€lla en ny person som direkt kan lyfta pĂ„ luren, sĂ€ger hon.
Samtidigt, menar hon, sÄ sker en prioritering redan nÀr man ringer in. De nÄgot allvarligare brotten hamnar i en prioriterad kö, dÀr vÀntetiden inte Àr lika lÄng. MÄnga anmÀlningar kan du ocksÄ göra sjÀlv via polisens e-tjÀnster. Men inte alla.
â Vi vet ocksĂ„ att det finns medborgare som av olika anledningar inte kan anvĂ€nda e-tjĂ€nsterna, och hĂ€r Ă€r det sĂ„ klart jĂ€tteviktigt att vi finns tillgĂ€ngliga pĂ„ telefon. Vi har alltid telefonkön som prio.
Men det gÄr Àven att fysiskt Äka till Polisen i Visby under deras öppettider för att göra anmÀlan pÄ plats.