Fler passagerare, bilar och godsmeter
Plus 6 procent eller i antal,77 561 passagerare till totalt1 370 741 resenärer.Plus 6,5 procent bilar eller med 20 588 till sammanlagt 338 775.Plus 5,1 procent gods eller med 28105 till totalt 582 746 trailmeter.Så ser Destination Gotlands trippelrekord ut för 2002.Aldrig förr har så många rest till ön under ett år.Gotland befäster sin plats som det populäraste resmålet i landet.Och nu kommer Kinafärjorna...
Sommarperioden svarar, inte helt oväntat, för den största uppgången men även under höst och vinter noteras en kraftig uppgång i resandet.
Under december ökade exempelvis antalet resenärer med sju procent eller ca 4 000 passagerare. Den norra linjen (Nynäshamn) dominerar resandet vad gäller passagerare/bilar medan den södra (Oskarshamn) ökar något mer procentuellt på dessa kategorier.
Vad beträffar godset är det däremot nästan helt jämn fördelat mella de båda linjerna.
Totalt reste under 2002 983 655 passagerare (plus 48 574 eller 5,2 procent) via den norra linjen och 387 086 (plus 28 987 eller 8,1 procent) via den södra.
Från Destination Gotlands ledning framhåller man flera faktorer bakom rekordåret:
Sverige blir allt populärare som upptäckarland bland såväl svenska som utländska besökare.
Gotland har ytterligare stärkt sin position som landets populäraste resmål. Högre tillgänglighet på färjorna samt vid bokning via telefon och internet.
<span class=MR>Kinafärjorna</span>
På Destination Gotland ser man nu fram emot att få sätta de nya Kinafärjorna i trafik under 2003, färjor som medför en kapacitetsökning och därmed ett incitament för att det nu gällande resanderekordet skall kunna slås.
Det första av de två fartygen är inplanerat att sättas i trafik 3 mars och det andra den 12 juni.
Inför högsäsongen har vi därmed ersatt de båda nuvarande stora färjorna med två helta nya, 195 meter långa, snabbfärjor.
De nya fartygen tillsammans med vår nuvarande snabbfärja HSC Gotland skapar ett nytt trafikkoncept med nya möjligheter för näringsliv, åretruntboende och besökare, spår Per-Erling Evensen, marknadschef vid Destination Gotland.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!