Finansiärer saknas

Byggstarten för Skarphaga golfbana på Bungenäs, dröjer.Företaget Tommie Tumba golf design AB, inväntar en "optimal finansieringslösning" för bygget, som beräknas kosta mellan 35 och 40 miljoner kronor.

Provschaktat. Under våren och sommaren har företaget Tommie Tumba golf design AB provschaktat på Bungenäs. Foto: Rolf Jönsson

Provschaktat. Under våren och sommaren har företaget Tommie Tumba golf design AB provschaktat på Bungenäs. Foto: Rolf Jönsson

Foto: Rolf Jönsson

Gotland2007-10-25 04:00
I maj 2005 fick företaget Tommie Tumba golf design AB, bygglov för 18-håls golfbanan Skarphaga, på Bungenäs. Byggstarten planerades till vintern 2005/2006, men ännu har bygget på Bungenäs inte kommit igång.
- Det går alldeles utmärkt, men det har inte hänt så vansinnigt mycket sen vi provschaktade i våras och somras, säger Magnus Syrén, på Tommie Tumba golf design.
Enligt honom är alla tillstånd för bygget klara, anledningen till att de ännu inte satt igång är att finansieringen inte är klar.
- Vi söker fortfarande den optimala finansieringslösningen. Vi vill ha hela finansieringen klar innan byggstart. Vi vill inte få till stånd en situation där vi sätter igång att bygga och sen får ta en paus, det blir för dyrt och sänder inte ut bra signaler, säger Magnus Syrén.

35-40 miljoner
Att bygga själva golfbanan beräknas kosta mellan 35 och 40 miljoner kronor, sedan tillkommer kostnader för klubbhus, maskinhall och maskiner.
- När det gäller klubbhus är det svårt att sätta en prislapp eftersom det är beroende på vem som ska driva golfbanan och vilka önskemål de har, säger Magnus Syrén.
Tanken var att golfbanan skulle bli klar i år, men nu är det oklart när den kan stå färdig.
- Vi hade trott att vi kunde hitta en finansieringslösning snabbare än vad vi gjort. Men vi resonerar så att ett sånt här stycke mark blir svårare och svårare att förvärva. Vi vill inte bygga en halvdan bana, utan en kvalitetsbana och har inte bråttom. Om Gotland ska bli en riktigt bra golfdestination så måste vi addera ytterligare en riktigt bra kvalitetsbana, säger Magnus Syrén.

Fördröjd finansiering
Han menar att den fördröjda finansieringen beror på en förändring inom hela golfsverige, där kvalitet snarare än kvantitet, efterfrågas.
- Under den boom som fanns från mitten av 80-talet till mitten av 90-talet, kunde man finansiera en golfbana genom att starta en klubb och sälja spelrätter, det räckte med att ha en ritning. Så är situationen inte längre, golfspelarna vill se vad de köper.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om