Film kan ge svar om sabotage

En bevakningskamera kan ge svar på varför tre räddningsflottar på m/s Visby hamnade i vattnet. Destination Gotland misstänker sabotage och har polisanmält händelsen. - Vi vet att det inte var någon i besättningen som löst ut systemet, säger Per-Erling Evensen, marknadschef.

Foto: Petra Jonsson

Gotland2010-09-28 04:00

Det var sent på söndag kväll som larmet gick på m/s Visbys brygga. Fartyget hade då omkring en timmes resa kvar till Nynäshamn.
En grupp med tre räddningsflottar hade löst ut och låg i vattnet. Efter att besättningen kontrollerat att ingen människa var i fara, informerades passagerarna om vad som hänt.

"Inga direkta misstänkta"
En av flottarna hängde kvar längs fartygets sida och det innebar att hastigheten fick sänkas. Färjan försenades omkring en timme.
En polispatrull från Södertörns polismästardistrikt har varit på färjan och upprättat en anmälan om sjösabotage. Bilder har tagits och befälhavaren Kjell Broander har hörts om händelsen.
- Vi har inga direkta misstänka ännu och ärendet handläggs av Sjöpolisen i Stockholms län, berättar Mikael Törnblom hos Södertörnspolisen.

En livflotte hittad
Två av flottarna hade lossnat och försvann i havet. Det var mörkt, vågorna gick höga och det blåste ordentligt, vilket gjorde att försöket att bärga flottarna misslyckades. Den ena flotten hittades av kustbevakningen igår förmiddag. Den är lokaliserad av sjöräddningscentralen och hålls under uppsikt.

Sprint måste bort
- Den andra har inte löst ut men när den så småningom sjunker kommer den att blåsa upp sig, säger Per Erling Evensen.
Flotten ser ut som en vit tunna, men när det blåser upp sig är överdelen röd och syns bättre.
För att utlösa en så kallad MES, med de tre räddningsflottarna, krävs att en sprint tas bort. Evakueringssystemet är placerat utanför ett högt staket och täckt av en vit presenning.
- Å ena sidan ska sprinten vara lätt att ta bort vid en nödsituation och å andra sidan ska systemet vara säkert, säger Per-Erling Evensen.

Färre passagerare
Destination Gotland misstänker att händelsen kan vara ett sabotage.
Ett annat alternativ är att det är något fel på systemet.
Företaget som tillverkar flottarna kom till Visby igår eftermiddag för att undersöka detta. Sjöfartsverket fanns också på plats.
Varje räddningsflotte har plats för 101 personer. Det innebär att m/s Visby bara kan ta 1100 passagerare fram tills flottarna är på plats igen. På söndagskvällen hade räddningsflottarna inte räckt till för färjans 1350 passagerare.



Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om