Fasta färjepriser för godstrafiken
Godstrafiken får fasta priser på färjan även i fortsättningen.Rikstrafiken, som hade styrelsemöte på fredagen, har tagit bort möjligheten till differentierade priser inför nästa upphandling.
Kravet på lördagsturer till Oskarshamn året om har också tagits bort.
- Vi behåller systemet som finns idag, där dessa turerna kan dras in under lågsäsongen.
Längre upphandling
Styrelsen tog det formella beslutet om att göra en längre upphandling på tio år.
- Vi ska åka till Bryssel och diskutera frågan, men det kommer i vilket fall som helst att bli avtal på längre tid, säger Staffan Widlert.
Kravet på minimikapacitet under för- och eftersäsongen har också gjorts om.
- Det var onödigt högt. Vi har ändrat kravet under den perioden så att det bättre ska stämma med hur resandet ser ut. Nu blir möjligheterna att flytta turer större, säger Widlert.
Skrivningarna i förfrågningsunderlaget blir tydligare för hur man får flytta turerna under året.
Anbudssekretess
Vid nästa upphandling blir det Rikstrafiken som kommer att sköta kontakterna med hamnarna.
- Det går inte att hålla anbudssekretessen annars, säger Staffan Widlert.
Destination Gotland har idag rätt att få veta vilka som besöker hamnarna eftersom de har ansvaret för säkerheten. Det innebär att rederiet också kan ta reda på vilka som visat intresse för hur hamnarna ser ut. På det sättet kan det framgå hur många rederier som visat intresse för att lämna anbud.
- Vid nästa upphandling ska de rederier som vill veta något om hamnarna, vända sig till oss, säger Staffan Widlert.
- Som det var vid förra upphandlingen visste hamnarna att inget rederi varit i kontakt med dem.
Hastighetskrav
Under fredagens möte togs en del beslut i de förändringar som kommer att göras inför nästa upphandling. Rikstrafiken har varit i kontakt med flera olika rederier och Trafikantrådet på Gotland innan de kommit med förslagen till förändringar i förfrågningsunderlaget..
Flera förändringar är på gång, bland annat ska hastighetskraven till Oskarshamn ses över.
- Vi ska titta på vad det innebär ekonomiskt. Blir det långsammare färjor ska det också bli billigare att åka med dessa.
Oljekostnader
Frågorna om hur oljekostnaderna ska fördelas är en annan fråga att ta ställning till. I september ska förfrågningsunderlaget skickas ut och anbuden ska vara inne efter ett par månader. I bästa fall är upphandlingen klar vid årsskiftet.
- Kommer inte ett enda anbud går det ju fort.
Rikstrafiken har då möjlighet att göra en ny upphandling med statligt ägt tonnage eller direktförhandla med ett eller flera rederier.
Bra möjlighet till anbud
En förstudie om statligt ägda färjor ska vara klar i juni.
- Det blir efter upphandlingen som vi tar slutligt ställning till det, säger Staffan Widlert.
Det alterantivet används som en buffert.
- Jag tror det finns en bra möjlighet få in flera anbud den här gången, säger Staffan Widlert..
Alla rederiet har haft synpunkter och det hade sina poänger att träffa rederierna. Det blev möjligt tack vare att vi inte fick några anbud.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!