Förra året fick patientnämnden in 255 klagomål på den gotländska vården, en minskning med fyra procent jämfört med 2019. Det som gotlänningarna klagar mest på är specialistvården, näst flest anmälningar får primärvården. Men ordföranden i hälso- och sjukvårdsnämnden, liberalen Mats-Ola Rödén, tycker att det är svårt att dra några slutsatser om minskningen.
– Vi har ju haft färre patienter under 2020, det spelar säkert roll. Men förra året är ju hopplöst att jämföra någonting med, det är så exceptionellt olikt alla andra år, säger Mats-Ola Rödén. Han fortsätter:
– Samtidigt är de här uppgifterna väldigt viktiga för oss. De ska in i ledningsgrupper och diskuteras på arbetsplatsträffar så att man kan se vad man kan förbättra.
Inom specialistvården, till exempel ortopedi, kirurgi och medicin, handlar klagomålen till största delen om att patienterna är missnöjda med resultatet av vården. Det kan handla om att vårdåtgärden inte motsvarar förväntningarna eller att det uppstått komplikationer.
– Jag tror att det handlar om att vårdpersonalen måste vara tydlig med att det inte finns några garantier, innan man startar en behandling eller gör en operation. Det kan också vara så att patienten har svårt att ta in information, det kan vara stressigt och svårt i situationen.
Inom primärvården rör klagomålen främst om biverkningar eller förväxlingar av läkemedel. Men återkommande är också anmälningar som rör utsättning av läkemedel, alltså när en patient ska sluta använda en viss medicin. Patienter har angett att de känner sig som missbrukare och att de inte får någon alternativ behandling.
– Vi måste kanske ha något annat att möta patienten med, som motiverande samtal så att man förstår varför man tar bort ett läkemedel innan man gör det, säger Mats-Ola Rödén.
För att minska antalet anmälningar inom de båda vårdområdena krävs att patienterna känner sig mer delaktiga i sin vård, menar Mats-Ola Rödén.
– Vården måste bli bättre på att ta till sig att patienten är expert på sin egen kropp. Kommunikationen måste vara dubbelriktad och att vården lyssnar mer på sina patienter är oerhört viktigt.
Av öns vårdcentraler har Unicare högst andel klagomål, medan Visborg har lägst. Men det handlar om ytterst små procentandelar av de listade patienterna, för Unicare 0,22 procent och för Visborg 0,06 procent.
– Det är så små varianter och marginaler som avgör, säger Mats-Ola Rödén.