"Plan B" kan ses som ett alternativt förslag till det som Trafikverket lagt fram och som upprört många.
I Nils Nordenbrink - som tidigare suttit med i trafikrådet - och Pigge Werkelins förslag har man jobbat efter givna förutsättningar som finns och efter den budgetram som Trafikverket förmodas ge. Även godstrafiken och idrottsrörelsens krav har tagits hänsyn till i basturlistan för månaderna oktober-april.
– Detta är inget slutligt förslag, utan går självklart att skruva vidare på. Men den påvisar att genom att tänka annorlunda och hela resan från punkt A-B, så öppnas många nya möjligheter, säger Nils Nordenbrink i ett pressmeddelande.
Färjorna ska kunna framföras i högst 24 knop för att minska bränsleåtgången enligt förslaget. Tiderna ska anpassas så att alla hinner hem i rimlig tid och det ska finnas båtbussar från Fårösund och Hemse. Förutom dagens turer mellan Visby-Nynäshamn och Visby-Oskarshamn finns även Visby-Västervik.