Färjetrafik till Lettland utreds

Ja till pengar för att utreda en framtida färjetrafik mellan Gotlands och Lettland. Nej till ett expoområde med materialkuber i Visby hamn. Det är några av de projekt som kommunens avdelning för regional utveckling beslutat om.

Gotland2009-01-17 04:00
Östsvenska handelskammaren, Norrköping, beviljas 110 000 kronor från kommunens avdelning för regional utveckling för projektet "En mötesplats i Östersjön".
Projektets syfte är att klargöra mellan vilka destinationer som färjetrafik kan operera samt att samla in fakta som kan användas vid beslut om en fortsättning och för stöd till ett rederi vid eventuell försökstrafik. I första hand handlar det om trafik mellan Gotland och lettländska Ventspils.
Kultur- och fritidsförvaltningen erhåller 130 000 kronor för "Ö-design, Gotland-Bornholm-Färöarna".
Syftet är bland annat att stimulera gotländska konsthantverkare till internationella kontakter, för att söka marknader utomlands och att visa mångfalden och kvaliteten i gotländskt konsthantverk. Högskolan tilldelas 200 000 kronor till "Förstudie Designresurscentrum på Gotland".
Projektet skall utreda och beskriva förutsättningarna för ett sådant.

Avslagna projekt
Två projekt beviljas inte medel från kommunens avdelning för regional utveckling.
GRASP RAW, Visby, får inga pengar till "Future Design Days RAW (FDD)". Syftet skulle vara att framhäva och befästa Gotland som samlingsplats för frågor som kopplar samman kunnande om råvaror, förädling, miljö och designprocess.
FDD/RAW är ett event kring råvaror och hållbar utveckling som äger rum den 19-20 oktober i år och ansökan avsåg medel för att planera och rita ett expoområde i hamnen med en utställningslounge utrustad med 3-4 kuber i gotländska material.
Avslaget motiveras med att inom Designresurscentrum pågår en förstudie som kom till stånd för att öka samverkan inom området. Nya aktiviteter inom området design bör därför planeras och genomföras i ett bredare sammanhang, framhåller utvecklingdsirektör Per Lindskog.
Avslag blev det också för Almi Företagspartners ansökan för "Smaklust 2009". Syftet var att marknadsföra Gotland som en delikatess- och primörö.
I avslagsmotiveringen framhålls att Smaklustmässan är en kontinuerligt återkommande mässa för livsmedelsföretag och en mässa är en del av ett företags ordinarie marknadsföring. Projektet anses inte heller kunna ge företagen tillväxtpotential i förhållande till ansökta medel.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om