Fara för teknikfixering inom arkeologiutbildningen
 Arkeologins identitet vid högskolan pĂ„ Gotland mĂ„ste tydliggöras. IdĂ©er och visioner mĂ„ste snarast formuleras i konkreta planer för Ă€mnet. Och inriktningen pĂ„ olika fĂ€ltmetoder fĂ„r inte ske pĂ„ bekostnad av andra perspektiv med fara för fixering vid teknik.Det noterar Högskoleverket som granskat utbildningarna i arkeologi vid landets universitet och högskolor. Men Inger Ăsterholm, prorektor och lektor i arkeologi vid högskolan pĂ„ Gotland, tar kritiken med ro. Högskoleverkets bedömargrupp har inte sett finessen med att vi har bĂ„de traditionell arkeologiutbildning och specialinriktningar. Det gör arkeologistudenter med slutexamen frĂ„n Högskolan pĂ„ Gotland eftersökta pĂ„ arbetsmarknaden.
 MÄnga studenter tycker att kurskraven Àr för lÄga och otydliga. Studenterna vittnar ocksÄ om att kraven ibland Àndras efter resultat sÄ att fler blir godkÀnda. Samtidigt upplever lÀrarna att studenternas förkunskaper har försÀmrats. Det gÀller framförallt skrivkunskaper och förmÄga att lÀsa böcker pÄ andra nordiska sprÄk och kurslitteraturen ibland anpassas till vad studenterna anser vara lÀttlÀst.
I Högskoleverkets granskning ingÄr arkeologiutbildningarna vid universiteten i Göteborg, Lund, Stockholm, UmeÄ och Uppsala, Mitthögskolan och högskolorna i Kalmar, Södertörn och pÄ Gotland.
Akeologiutbildningen vid Högskolan pÄ Gotland uppfattas som mycket inriktad pÄ olika fÀltmetoder, vilket enligt rapporten inte bör fÄr ske pÄ bekostnad av andra perspektiv och med varningsflagg för teknikfixering.
 Visst, men rĂ€tt inriktning och kunskaper i olika fĂ€ltmetoder och digital teknik gör vĂ„ra arkeologistudenter med slutexamen frĂ„n Högskolan pĂ„ Gotland eftersökta pĂ„ arbetsmarknaden, konstaterar Inger Ăsterholm.
<span class=MR>Mer konkreta planer</span>
Hon framhÄller att arkeologin tydliggjorts i den nya organisationen som gÀller frÄn halvÄrsskiftet vid Hgo. Planerna för Àmnet har konkretiserats i dels en traditionell inriktning, dels i specialinriktningar med digital teknik, historisk arkeologi och arkeoosteologi.
 Finessen Ă€r en bred institution och vĂ„ra tre specialinriktningar som gör vĂ„ra studenter med slutexamen attraktiva hos arbetsgivarna. Men det kan ha varit svĂ„rt för bedömargruppen att ta till sig. Vi visste om Högskoleverkets kritik och har redan klarat av den, sĂ€ger Inger Ăsterholm.
Bedömargruppens vid Högskoleverket intryck av arkeologi vid Högskolan pÄ Gotland Àr att Àmnet hÀr har stor betydelse och en starka stÀllning med god tillströmning av studenter. I jÀmförelse med andra arkeologinstitutioner har arkeologi vid Hgo mÄnga lÀrare, omfattande forskning och forskarutbildning med bredd.
Högskoleverkets rapport pekar pÄ att arkeologi vid Hgo hör till en institution med snabb utbyggnad och utveckling, nÄgot som gör att Àmnets identitet kunde göras tydligare. Enligt bedömargruppen Àr det viktigt att diskussionerna om Àmnet konkretiseras. Att Àmnet sedan förra halvÄrsskiftet organiseras under en bred institution anses inte ha gjort Àmnet mer tvÀrvetenskapligt. Samtidigt konstateras att institutionsorganisationen med ansvar för det dagliga arbetet har legat pÄ fÄ personer och att beslutsstrukturen varit otydlig.
<span class=MR>DNA-laboratorium</span>
Bedömargruppen pekar ocksÄ pÄ arkeoosteologi, skelettkunskap, med oklar roll vid Högskolan, och de mÄnga internationella projekten som tydligare skulle kunna pÄverka utbildningens utformning.
 Arkeoosteologi kan lĂ€sas upp till magisternivĂ„. Och vi bygger upp utbildning med satsning pĂ„ bland annat DNA-laboratoriet och en inriktning mot evolutionsbiologi, framhĂ„ller Inger Ăsterholm.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!