Faktab spetsar varumärket

De växer i rasande takt. Från 60 anställda för några år sedan till 450 idag. Nu har de växt ur sitt namn och satsar miljontals kronor på att byta.

Gotland2006-09-19 06:00
"Fucked-up Finance, good morning".
För några år sedan insåg ledningen för Faktab att det var dags att gå vidare. Och inte bara för att namnet inte riktigt fungerar internationellt, även om de själva gillar att skämta om det.
- Vi blev för stora. Det var svårt för kunderna att förstå och hålla isär tjänsterna. Nu paketerar vi ihop allt till ett varumärke, säger Krister Fingal, vd för företaget.
Namnbytet har kostat nuvarande Payex miljonbelopp. En investering anser Krister.
Det var inte bara kunderna som hade svårt att särskilja alla tjänster. Företaget har växt så snabbt att till och med de anställda till slut inte hade koll på läget. Allt fler dotterbolag och skilda tjänster poppade upp. Det blev det en nödvändighet för ledningen att se över företagets ansikte.
- Vad är vi, vad vill vi och vad säljer vi? Säljer vi produkter eller tjänster? Vi blev verkligen tvungna att se över verksamheten. När kunderna började reagera agerade vi direkt, förklarar Krister.

Stor kampanj
Att komma överens om det nya namnet var enligt Krister den enkla biten. Den stora utmaningen är att nå ut med det nya namnet till kunderna. Och att behålla trovärdigheten för ett redan inarbetat varumärke.
- Vi har bara fått positiva reaktioner, förklarar han.
En annan utmaning är att nå ut med informationen till allmänheten. Eftersom Payex sällan kommer i direkt kontakt med allmänheten utan arbetar genom kunder måste företaget förlita sig på att kunderna tar sitt ansvar och i sin tur informerar allmänheten.
För att nå ut med informationen blev första åtgärden att skicka ut informationsbrev till alla kunder. Sedan har flera marknadsföringskampanjer genomförts. Bland annat sponsrade Payex i början av augusti golftävlingen Scandinavian Masters på Barsebäck där kunderna bjöds in och där de fick mer information om namnbytet.

Tappar inte lokal förankring
Arbetet med namnbytet startade redan för ett och ett halvt år sedan och Krister tror att det kommer att dröja ytterligare ett år innan det nya namnet har satt sig.
Det blir inga större förändringar för personalen, inga större förändringar i organisationen, men mer strukturerat. Sponsringen till den lokala idrotten kommer inte heller att upphöra meddelar Krister. Det är heller inte aktuellt att flytta verksamheten någon annanstans.
Företaget kommer också att fortsätta att expandera och utvecklas som en del av namnbytet.
Idag har företaget hand om 20 miljoner fakturor och Krister är övertygad om att de kan dubbla det antalet. Därför har de nyligen ökat kapaciteten för utskrifter med 50 procent.
Krister erkänner att ett namnbyte är en stor apparat och att det lär bli en del strul på vägen. Även att det innebär en extra kostnad för vissa av kunderna.
- Det kan alltid bli strul, men vi känner oss väl förberedda.
FAKTA / Payex
Faktab Finans med dotterbolagen Wallit och Payex eSolutions har nu bytt namn till Payex.

Den 25 augusti plockades skylten med Faktabs namn ner och den 28 augusti började de anställda svara Payex i telefonerna.

Företag är idag uppdelat på tre områden:
- PayEx Solutions - betalningstjänster för internet och mobil handel.
- PayEx Finance - Faktura-, reskontra- och faktureringstjänster
- PayEx Collection - Inkassotjänster, långtidsbevakning och köp av förfallna fordringar.

PayEx står för Experts in Payment process.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om