I början av oktober aviserade Destination Gotland att bolaget hade för avsikt att säga upp nuvarande tilläggsavtal och övergå till ett rent färjeavtal.
– Föreningen anser att nuvarande lokala avtal, som rederiet haft under många år, är bra och anpassade för rederiets verksamhet. Vi ser därför ingen anledning att överhuvudtaget säga upp någon personal utan i stället segla vidare på befintliga avtal åtminstone fram tills dess att nuvarande trafikmönster eventuellt skall förändras, säger Lennart Jonsson.
Enligt Lennart Jonsson passar färjeavtalet inte rederiverksamheten om det inte anpassas, bolaget och facket kom därför överens om att en konsekvensanalys måste göras först.
– När vi kom ner till Gotland den 22 oktober visade det sig att avtalen redan var uppsagda dagen innan, vilket vi är oerhört besvikna över!.
Nytt tilläggsavtal
Det beslutades då att parterna skulle inleda förhandlingar om ett nytt tilläggsavtal istället för det som sagts upp.
– De centrala kollektivavtalen är branschanpassade men måste oftast lokalt rederianpassas ytterligare. Färjeavtalet måste anpassas för att passa Destination Gotland, beroende på den höga turtätheten och skiftande säsongsvariation, säger Lennart Jonsson.
Han menar att både facket och rederiet var väl medvetna om att det skulle bli problem med det nya avtalet om det inte justerades, ändå valde Destination Gotland att helt plötsligt och utan förvarning kliva av förhandlingarna i februari.
– Det kom som en överraskning från vår sida. Det fanns inte mycket vi kunde göra, annat än att sätta oss i uppsägningsförhandlingar. Varför rederiet valde att kliva av förhandlingarna som pågått i flera månader har vi inte fått något absolut svar på, men vi är oerhört besvikna.
Lennart Jonsson tror att det kan bli svårt att få tag i tillräckligt med vikarier.
– Många som blir uppsagda kommer säkert att erbjudas att bli semestervikarier. Det är ingen trygg tillvaro.
Han ser också en fara i att det periodvis kommer att var en stor andel tillfällig personal.
– Det är tryggare och säkrare att köra med en fast besättning. Det kan nog bli problem.
"Beprövat avtal"
Christer Bruzelius, Destination Gotlands vd, förklarar varför bolaget klev av förhandlingarna om ett tillägg till färjeavtalet.
– Efter att vi träffats några gånger kom vi fram till att den situation som vi är i nu så är det bäst att följa färjeavtalet utan nya tilläggsavtal, säger Christer Bruzelius.
Han påpekar att ett antal andra rederier i Sverige följer det grundläggande avtalet och att det fungerar bra.
– I och med att upphandlingen pågår och vi har lagt ett konkurrenskraftigt anbud, baserat på ett rent färjeavtal, och att vi inte vet hur framtiden blir måste vi använda ett rent färjeavtal.
Christer Bruzelius tillbakavisar Lennart Jonssons farhågor om att det kommer att krävas en stor andel tillfällig personal och att det kan innebära en säkerhetsrisk ombord.
– Färjeavtalet är ett väl beprövat avtal och kommer att fungera precis som på andra ställen.
Kommer det att bli ett större behov av vikarier?
– Sannolikt ja, det är en stor del människor som har arbetat hos oss och som arbetar hos oss och några kanske vill jobba lite extra.
De tio befäl som blir uppsagda, kommer de att bli semestervikarier nu?
– Under den här första sommaren så kommer de att arbeta under sin uppsägningstid.