Gotlands besöksnäring drabbas mycket hårt av pandemin. Ett efter ett har arrangemang ställts in. Det har Hansa Event märkt. Att Almedalsveckan ställdes in blev ett hårt slag för bolaget, som har permitterat nio anställda.
– Vår bransch är död, konstaterar Thomas Wickman vid Hansa Event och fortsätter:
– I det här läget kan man antingen lägga sig ner och gråta eller skapa något nytt.
Thomas Wickman valde det senare. Hansa Event är nu även Hansa Fastighet & Service, och erbjuder tjänster som trädgårdsarbete i form av gräsklippning och klippning av häckar, samt stubbfräsning.
– I min ungdom jobbade jag som vaktmästare vid Klintehamns idrottsplats, så jag har en del erfarenhet. Men vår idé är att vara flexibla och samarbeta. Vi är inte experter på allt. Vi kan byta tjänster med andra företag, säger Thomas Wickman.
GA pratar med Thomas Wickman samma dag som tjänsten lanserats, så det är lite tidigt att bedöma hur stor efterfrågan är. Några förfrågningar kom dock in redan första dagen.
Innan reserestriktioner och annat ströp efterfrågan bildade Hansa Event ett nytt bolag, Life Outdoor AB.
– Det är en långsiktig lösning som var på gång redan innan pandemin kom. Vi har arrangerat cykelpaket åt företag tidigare. Nu satsar vi även på privatmarknaden, säger Thomas Wickman.
Att försöka vara kreativ i tuffa tider ger framtidstro, tycker han.
– Sånt här kan vara nyttigt. Vi kan lära oss mycket, och det kan bidra till att omställningen till hållbara besök går snabbare.