Gotlands besöksnÀring drabbas mycket hÄrt av pandemin. Ett efter ett har arrangemang stÀllts in. Det har Hansa Event mÀrkt. Att Almedalsveckan stÀlldes in blev ett hÄrt slag för bolaget, som har permitterat nio anstÀllda.
â VĂ„r bransch Ă€r död, konstaterar Thomas Wickman vid Hansa Event och fortsĂ€tter:
â I det hĂ€r lĂ€get kan man antingen lĂ€gga sig ner och grĂ„ta eller skapa nĂ„got nytt.
Thomas Wickman valde det senare. Hansa Event Àr nu Àven Hansa Fastighet & Service, och erbjuder tjÀnster som trÀdgÄrdsarbete i form av grÀsklippning och klippning av hÀckar, samt stubbfrÀsning.
â I min ungdom jobbade jag som vaktmĂ€stare vid Klintehamns idrottsplats, sĂ„ jag har en del erfarenhet. Men vĂ„r idĂ© Ă€r att vara flexibla och samarbeta. Vi Ă€r inte experter pĂ„ allt. Vi kan byta tjĂ€nster med andra företag, sĂ€ger Thomas Wickman.
GA pratar med Thomas Wickman samma dag som tjÀnsten lanserats, sÄ det Àr lite tidigt att bedöma hur stor efterfrÄgan Àr. NÄgra förfrÄgningar kom dock in redan första dagen.
Innan reserestriktioner och annat ströp efterfrÄgan bildade Hansa Event ett nytt bolag, Life Outdoor AB.
â Det Ă€r en lĂ„ngsiktig lösning som var pĂ„ gĂ„ng redan innan pandemin kom. Vi har arrangerat cykelpaket Ă„t företag tidigare. Nu satsar vi Ă€ven pĂ„ privatmarknaden, sĂ€ger Thomas Wickman.
Att försöka vara kreativ i tuffa tider ger framtidstro, tycker han.
â SĂ„nt hĂ€r kan vara nyttigt. Vi kan lĂ€ra oss mycket, och det kan bidra till att omstĂ€llningen till hĂ„llbara besök gĂ„r snabbare.