Evensen garanterar att Italien-färjan inte blir dyrare
- Vi garanterar att det inte ska bli dyrare med nya italienfärjan än den gamla båten.Det säger marknadschef Per-Erling Evensen på Destination Gotland som på alla sätt försöker få Rikstrafiken att att förstå detta.
Rikstrafiken har inget emot att sätta in nya färjan men kräver vattentäta garantier på att det inte ska kosta mera.
Exakt samma kostnad
Det innebär att man bland annat inte vill betala för mer olja än båten förbrukar. Man ville också ha information om de faktiska kostnaderna för färjorna.
- Vi hjälper gärna till och räknar ut vad det nya fartyget kommer att kosta om Rikstrafiken förser oss med sin förväntade utveckling av arbetskraftindex, nettoprisindex och bränslepris.
- Svaret är att hon kommer att kosta exakt lika mycket som HSC Gotlandia gör under samma förutsättningar. Det är precis det vi erbjudit i vårt avtalsförslag.
Utan marginaler
De båda parterna kan inte enas om ett avtal. Lite förenklat går det ut på att Rikstrafiken vill ha ett nytt avtal som baserar sig på de faktiska bränsekostnaderna och där rederiet garanterar att det inte ska bli några höjda hamnavgifter.
Destination Gotland anser att det inte är möjligt.
- Skriver vi ett nytt avtal som avviker från det vi har, går vi förbi skiljedomstolens bedömning, säger Per-Erling Evensen.
Enligt honom är det skiljedomens tolkning av avtalet som ska gälla i framtiden.
- Om skiljedomstolen finner det korrekt att vi ska köra varje tur mot verklig kostnad, helt utan marginaler så ska det givetvis gälla även för den nya snabbfärjan. Så har vi också formulerat vårt avtalsförslag.
Märklig situation
Enligt rederiet kan nya båten som mest ge 2,6 miljoner kronor extra i intäkter.
- De går direkt i Rikstrafikens kassa. En rätt bra deal, säger han.
Redan på fredagen signalerade Destination Gotland att man inte kommer längre med Rikstrafiken.
- Det känns märkligt att inte få tillgång till ny färja som höjer kapaciteten, säger Per-Erling Evensen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!