Ersättningskrav för mygg och smutsig trasa

Fullständigt vidrigt!
Det tyckte en familj som hyrt en stuga på Gotland i somras.

Gotland2007-02-21 06:00
De tyckte att det var så bedrövligt att de åkte hem efter några dagar och anmälde bokningsföretaget till Allmänna Reklamationsnämnden.
För långt till havet, livsfarligt för barn, trasig dammsugare och smutsig disktrasa, gammalt och smutsigt hus med tvestjärtar och myggor, urgamla, skitiga och mögelluktande kuddar och täcken samt obekväma utemöbler som inte gick att sitta på, var några av felen som kvinnan i familjen räknade upp. Att hennes man fått ryggskott på grund av en dålig säng sänkte njutningen av resan ytterligare.
Familjen ville ha en ersättning på 9 020 kronor och då ingick 6 169 kronor för resan, 810 kronor för sjukgymnastikkostnader samt 2 041 kronor i förlorade arbetsinkomster.
Bokningsföretaget håller inte med och säger att gästerna var informerade om läget på stugan. När personalen på bolaget fick klagomål erbjöd man att hjälpa till men det enda som accepterades var en ombokning av hemresan som skulle ske omgående.
Möjligen kunde man säga att sängkläderna luktade lite unket. Det tyckte också Allmänna Reklamationsnämnden som rekommenderar bolaget att betala tillbaka ett skäligt belopp på 400 kronor. Något annat i stugan kunde inte motivera en priskompensation. Yrkandet om ersättning för ryggskottet kunde ARN inte ta ställning till eftersom man saknar medicinsk kompetens.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om