Ensidigt fokus på biogas kritiseras

Region Gotlands storsatsning på biogas får kritik för att vara ensidig. ”Det behövs en strategi för elbilar också”, tycker Sven Sandström vid Elbil Gotland.

Gratis. Laddstationen vid Cramérgatan har bjudit på cirka 5 000 kilowattimmar sedan den sattes upp, noterar Jon Malmsten som är projektledare för Elbilslandet. Han tycker att Region Gotland borde sätta upp fler stationer i Visby.

Gratis. Laddstationen vid Cramérgatan har bjudit på cirka 5 000 kilowattimmar sedan den sattes upp, noterar Jon Malmsten som är projektledare för Elbilslandet. Han tycker att Region Gotland borde sätta upp fler stationer i Visby.

Foto: Tove Tikkanen Jönn

Gotland2016-05-21 05:30

Andelen miljöbilar i Region Gotlands fordonspark har på två år ökat från 39 till 49 procent. Men av miljöbilarna är nästan alla biogasbilar.

– Vi har 170 biogasbilar och 2 elbilar. Elbilarna används av vaktmästeriet vid lasarettet och Korpen, berättar trafikledaren Anders Ylipää.

Anledningen till Region Gotlands ensidiga satsning på biogas är det avtal man tecknade i mars 2010. För att främja utvecklingen av biogas lovade regionen att under en sexårsperiod köpa gas för 40 miljoner kronor.

Region Gotland har haft svårt att förbruka den mängd man lovat att köpa. För att få upp volymerna har regionens omställning till miljöbilar helt kommit att gälla biogasbilar.

– Det är svårt för oss att klara två satsningar på en gång. Men det handlar inte bara om biogasavtalet. När vi räknat in andrahandsvärdet för olika typer av bilar är det mer ekonomiskt att satsa på biogasbilar, säger regionens ekostrateg Helena Andersson.

När regionfullmäktige i april 2014 skulle besluta om Energi 2020 innehöll förslaget mycket om biogas, men ingenting om elbilar. Först genom ett tilläggsyrkande kompletterades energiplanen med meningen att regionen ska ”uppmuntra och stödja initiativ för utveckling av eldrivna fordon och laddinfrastruktur för dessa”.

– Regionen skulle kunna göra mer för att bygga laddstationer i publik miljö i Visby, tycker Jon Malmsten som driver projektet Elbilslandet.

Han tillägger:

– Regionen är med i projektet, men har ett svagt engagemang och har inte bidragit med några pengar.

Sven Sandström som leder Elbil Gotland är också kritisk:

– Regionen behöver en strategi för elbilarna också. Man har inte ens en laddstation på Visborg. Det skulle betyda mycket om man satte upp några där.

Efter beslutet om Energi 2020 har regler för vilka drivmedel som ska användas i av Region Gotland antagits. Biogas är förstahandsvalet och för att få använda andra drivmedel måste serviceförvaltningen ge klartecken.

Regionen har som mål att öns fordonspark ska vara fossilfri till 2030. På Gotland finns nära 35 000 personbilar. Jon Malmsten påpekar att den omställningen inte går att göra med enbart biogas. Det är regionen medveten om. I energiplanen nämns att fullt utbyggd räcker biogasen bara till häften av vägtrafikens behov.

– Energiplanen nämner att elfordon bedöms bli en möjlighet framöver. Gotlandshem sätter upp laddplatser när man bygger nya parkeringar, och regionens fastighetsavdelning ser över var man kan bygga laddplatser vid regionens arbetsplatser, säger Helena Andersson.

Biogasstrategin

I april beslutade regionstyrelsen att hålla fast vid biogasstrategin. För att uppfylla avtalet måste regionens användning av biogas öka.

Nästa steg för att öka förbrukningen av biogas är att byta ut fyra bussar i kollektivtrafiken mot biogasbussar.

I april togs ett viktigt steg i biogasstrategin. Öns komposterbara hushållsavfall används nu i framställningen av biogas.

Under 2015 ökade privatbilismens förbrukning av biogas med 35 procent.

Fakta: Region Gotland

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om