Enorm ökning av klagomål på färdtjänst- och sjukresor

Klagomålen har mångdubblats sedan DRT Solutions tog över färdtjänst- och sjukresor 1 oktober 2020.

Klagomålen har mångdubblats sedan DRT Solutions tog över färdtjänst- och sjukresor 1 oktober 2020.

Foto: Thomas Möller

Gotland2021-04-26 17:15

Den 1 oktober förra året tog företaget DRT Solutions över bokningssystemet för färdtjänst- och sjukresor på Gotland. Ett halvår senare visar det sig att klagomålen har varit många, i snitt 44 per månad jämfört med i snitt 3 per månad i tidigare regi, alltså 15 gånger fler än tidigare, rapporterar P4 Gotland.

Väntetiden för sjukresor kan vara flera timmar, till med upp till fem timmar. Enligt Björn Falk, DRT Solutions, beror problemen på pandemin och att det är brist på lediga bilar, men Visby taxi, som sköter körningarna, håller inte med utan hävdar att det är bokningssystemet som inte fungerar. Båda parter är dock överens om att väntetider på upp till fem timmar inte är okej.

– Det är helt oacceptabelt, säger Björn Falk till P4 Gotland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!