Michael Enlund var näringslivschef på Region Gotland 2016-2018 och innan dess har han startat flera olika it-företag i Stockholm och i andra länder. Sedan han lämnade regionen har han fortsatt att arbeta med företagsklimat och tillväxtfrågor i egen regi, med uppdragsgivare både på Gotland och fastlandet, inom såväl privat som offentlig sektor.
Så när Michael Enlund pratar om företagsklimat får man anta att han vet vad han talar om.
– Jag har alltid brunnit för företagsklimat och arbetat med det, men tidigare kanske lite mer branschspecifikt, säger han.
Med sina erfarenheter inifrån regionen och från att ha arbetat i stora delar av landet har han fått lite andra perspektiv på hur det står till med företagsklimatet på Gotland jämfört med övriga landet.
– Jag undrar om vi verkligen förstår vilka bra förutsättningar vi faktiskt har här. Vi kan flyga till Stockholm på 35 minuter, har nära till allt, har otroligt många småföretag och är inte helt beroende av en specifik storindustri. Gotland har otroligt bra attraktionskraft, vi är kända för att ha fantastisk natur, bra skola, vård och omsorg, vilket gör att vi har lättare att attrahera både besökare och företag.
Det finns en viss allmän negativ jargong på Gotland, som Michael Enlund menar är typisk för glesbygd och utanför storstäder och inte bara för Gotland.
– Det är mer jantelag, det "ska" vara dåligt, säger han.
Anledningen kan vara tradition eller stress som leder till utanförskap. Michael Enlunds uppfattning är att Gotland är ganska polariserat i uppfattningen om företagsklimatet.
– Utmaningen är att få alla småföretagare som inte har tid att engagera sig, som sliter för att få ihop dagen, att känna sig inkluderade. Det sker så mycket aktiviteter inom näringslivet, du kan kompetensutveckla dig varje vecka om du vill, men vi lyckas inte fånga upp dem som behöver det allra mest. Får man med de riktigt små företagen så kommer företagsklimatet att uppfattas som bra av många fler.
Michael Enlund lyfter fram Svenskt näringslivs färska rapport – "Företagsamheten 2020" – som visar att Gotland är det mest företagsamma länet i landet. Även kvinnorna är mest företagsamma i landet och när det gäller länens yngre befolkning ligger Gotland på tredje plats. Även nyföretagandet ökar mest på Gotland.
Hur kan då företagsklimatet rankas så dåligt på Gotland? I Svenskt näringslivs enkätundersökning som rankar kommunernas företagsklimat 2019 kom Gotland på plats 235 av 290, en förbättring från året innan men knappast något att stoltsera över.
– Kommuner generellt måste tona ner enkäter och rankningar. Jag blir lite orolig när kommuner försöker se bra ut på kort sikt, man tar gärna de enklare frågorna och inte det krafttag som behövs för att göra förändringar på lång sikt, säger Michael Enlund.
Samtidigt anser han att det är viktigt att det görs attitydundersökningar och enkäter, men de görs för ofta och kommunerna lägger för mycket fokus på svaren i en specifik enkät. Han är också kritisk till att det i många kommuner fortfarande läggs stora resurser på att regelbundet ta fram nya handlingsplaner för att förbättra företagsklimatet.
– Det är jättebra att veta vad man ska göra, men man behöver inte efter varje ny enkät utreda på nytt. Det är så otroligt forskat och omskrivet. Lösningen är dialog, dialog och dialog, tillsammans med de lokala företagen.