EnergisnÄl motor- bÄt i nya fabriken

En ny typ av motorbÄt som halverar brÀnsleförbrukningen ser ut att bli framtiden för bÄtfabriken i Visby.- Jag hoppas vi kan starta produktionen sÄ fort som möjligt, sÀger HÄkan Södergren.

Foto: Tobias Wallström

Gotland2009-03-03 04:00
Förra veckan blev det klart att CMI Composite med bÄtkonstruktören HÄkan Södergren i ledningen tar över fabriken i Visby efter Nimbus. Företaget har redan order för 70 miljoner kronor klara, i första hand legotillverkning av Nimbus 320 Coupé och lyxbÄten J-Craft (som HÄkan Södergren designat).
Men CMI vill sÄ fort som möjligt komma i gÄng med tillverkning av en brÀnslesnÄl motorbÄt. HÄkan Södergren har tillsammans med gruppen Associated Yacht Development skissat pÄ en modell som gör 22- 25 knop med hÀlften av den motorstyrka som krÀvs för bÄtar utformade med traditionellt v-format skrov. I konceptet ingÄr Àven solceller och en hybridmotor med bÄde eldrift och diesel.
Tanken Àr att ekonomibÄten ska tillverkas i Visby.
-Jag tror att tillverkningen kan bli ganska stor med tiden, sÀger HÄkan Södergren.

Blir ordförande
HÄkan Södergrens intresse för Visbyfabriken vaknade i höstas efter Nimbus beslut att avveckla verksamheten.
Han tog del av löntagarkonsulten Lennart Nordlings utredning som visade att Visbyfabriken var Nimbus mest lönsamma produktionsdel.
HÄkan Södergren tror pÄ berÀkningarna, vilket inte minst visas av att Lennart Nordling blir styrelseordförande och delÀgare i det nya bolaget. Bland delÀgarna Äterfinns Àven nuvarande platschefen Kenth Lindqvist.

UppÄt pÄ marknaden
Förra sommaren tog försÀljningen av bÄtar tvÀrstopp. Nu ser det Äter ljust ut, vilket försÀljningen pÄ den nyligen avslutade bÄtmÀssan i Göteborg visade. Nu pÄgÄr en mÀssa i Stockholm, och publikintresset Àr stort.
HÄkan Södergren och Lennart Nordling Àr pÄ plats i Stockholm.
- Det ser oerhört mycket bÀttre ut för bÄtbranschen nu. LÄg rÀnta och lÄg kronkurs har satt fart pÄ marknaden igen, sÀger HÄkan Södergren.
Samma intryck har Nimbus koncernchef Magnus Andersson, som efter mÀssan i Göteborg beslutade att öka Ärets produktion av RydsbÄtar frÄn 500 till 1 500 bÄtar.
- Det hÀr Àr fantastiskt. Euron har gÄtt vÄr vÀg samtidigt som hemmamarknaden ÄterhÀmtat sig hyfsat, sÀger han.
Hur det pÄverkar legotillverkningen av Nimbus 320 Coupé i Visby vill han inte sÀga.
- Vi har flyttat över tillverkningen av tvÄ modeller till Mariestad, och mÄlsÀttningen Àr att fabriken dÀr ska svÀlja all produktion med tiden, sÀger Magnus Andersson.

Galleria-granne
Den nya verksamheten i bÄtfabriken blir granne med den galleria som planeras i gamla Flextronicshuset. NÀr Nimbus beslutade sig för att avveckla drog företaget tillbaka sitt överklagande och detaljplanen vann laga kraft i december.
HÄkan Södergren tÀnker inte driva frÄgan vidare.
- Vi kan överta Nimbus miljötillstÄnd och det rÀcker mer Àn vÀl, sÀger han.
Enligt tillstÄndet frÄn maj 2008 fÄr man i fabriken Ärligen anvÀnda högst 600 ton polyesterrÄvara och högst 80 ton övriga organiska lösningsmedel. Som jÀmförelse kan nÀmnas att Nimbus under 2006 förbrukade 363 ton polyesterrÄvara.

TillstÄndet rÀcker till
Men miljötillstÄndet innehÄller delar som kan ge CMI problem. LÀnsstyrelsens miljöprövningsdelegation gav bara ett tillfÀlligt tillstÄnd nÀr det gÀller utslÀppen och krÀvde att företaget senast den 31 augusti i Är ska redovisa hur utslÀppen av flyktiga organiska Àmnen kan halveras. Till dess gÀller tillfÀlliga föreskrifter som medger utslÀpp till luft med högst 25 ton styren per Är och 40 ton flyktiga organiska Àmnen.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om