Endast 51 passagerare kom med Gotlandsfärjan

51 passagerare av 222 inbokade. Så få var det som nådde fram till Nynäshamn och kom med Gotlandsfärjan på tisdagskvällen i det rådande snökaoset.Färjans avgång uppsköts då ändå en timme i avvaktan på att färjebuss, godstransporter och personbilar eventuellt skulle kunna ta sig fram men när beskedet då blev att det skulle dröja ytterligare minst fyra timmar avgick färjan vid 22-tiden.

Foto: Tobias Wallström

Gotland2007-11-15 04:00
Snöovädret med mängder av blötsnö och blixthalka i Nynäsområdet under tisdagen medförde enorma problem för trafiken.
Det blev totalstopp i all trafik till/från Nynäshamn under kvällen och långt in på natten.
Riksväg 73 drabbades allra hårdast.
Där rådde kaos sedan ett flertal större fordonsekipage och många personbilar kört av och träd fallit över vägen och där bärgnings- och röjningsarbetet medförde att vägen blockerades.
Många som körde fast eller blev stående i köerna övergav sina fordon och plog- och sandningsbilar kom inte fram.
- Extremt, kommenterar Destination Gotlands marknadschef Per Erling Evensen situationen. Och exemplifierar med siffror: 51 av 222 bokade passagerare checkade in, 14 av 47 personbilar och 9 av 35 trailrar och bilar med släp/långtradare.

Avgången sköts upp
- Lägsta passagerarsiffran på många år frånsett de med begränsat antal passagerare som farligt godsturer men då är det ju känt på förhand. Då sköts ändå avgången upp en timme i väntan på mer information men när den kom sa den att det inte skulle lösa sig på väldigt länge. Naturens makter rår vi inte på.
Ett 20-tal långtradare, däribland Postbilen till Gotland med bland annat paket, hörde till de fordon som inte kom med färjan och färjebussen nådde inte heller fram.
Gotlands bilfrakt fick med en av 12 trailrar.
Fordon och gods fick i stället fraktas över under onsdagen med ankomst på eftermiddagen och där varorna sedan fick distribueras över ön kraftigt försenade.
Även pendeltågstrafiken låg nere sedan träd fallit ner över ledningarna.
På Stockholms central informerades om att tågen från Västerhaninge mot Nynäshamn därför ersattes av bussar.

Trafikkaos
I Västerhaninge rådde dock trafikkaos.
Fullsatta pendeltåg och ersättningsbussar stod inne vid stationen men inga besked gavs om avgångstider utan det var väntan i de till mobila värmestugor omvandlade kommunikationsmedlen som gällde.
Vid 20.15-tiden kunde dock det första tågsättet plötsligt lämna stationen sedan banan rensats upp. Några högtalarbesked om detta gavs dock aldrig utan de som råkade vara ombord kom med.
Med detta tåg hann de få som skulle med färjan faktiskt fram till dennas ordinarie avgångstid 21.05.
Kapten Kjell Broander sköt dock upp avgångstiden en timme för information om läget och för att biltrafiken skulle ha en möjlighet att nå fram och komma med.
Men när beskedet kom att det skulle kunna dröja ytterligare minst fyra timmar innan 73:an var trafikerbar igen avgick färjan vid 22-tiden.

Överfarten
Bland de som lyckades ta sig fram och ombord fanns förutom pendeltågsresenärerna också sådana som missat förmiddagsavgången och någon som åkte tur/retur, det vill säga valde att vända åter direkt till Visby på grund av kommunikationsproblemen vid ankomsten till Nynäshamn medan andra valde övernattning där. Själva färjeöverfarten gick utan problem, som mest blåste det 17 sekundmeter i byarna, och färjan ankom därför planenligt till Visby kl. 01.20, ca en timme efter tidtabell.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om