En framtid med vind i tankarna

- Gotland Ă€r en idealisk plats för elbilar. Hittills har det varit vĂ€ldigt trögt, men nu hoppas vi pĂ„ vind i tanken!Det sĂ€ger Sven Sandström, projektledare för Elbil Gotland.

Sven Sandström, projektledare för Elbil Gotland.

Sven Sandström, projektledare för Elbil Gotland.

Foto: Petra Jonsson

Gotland2012-04-20 04:00

Med vind i tanken syftar han pÄ att i snitt 40 procent av den el vi anvÀnder pÄ Gotland kommer frÄn vindkraften, en andel som kommer att öka nÀr den nya elkabeln Àr hÀr.

- Vi arbetar för en hĂ„llbar tillvĂ€xt och utveckling, dĂ„ bör vi satsa pĂ„ bilar som drivs med el frĂ„n vind- och solkraft.


Ende elhandlare
PÄ Almedalsveckan förra Äret fastnade Sven Sandström för en elbil. Han kollade upp vem som var ÄterförsÀljare för det bilmÀrket pÄ Gotland och kontaktade honom.

Det var Johan Bengtsson, Bilhandlarn.

- Jag var vĂ€ldigt skeptisk och tveksam och trodde inte riktigt pĂ„ det dĂ€r med elbilar. Men sĂ„ provkörde jag en och blev bĂ„de förvĂ„nad och begeistrad. Den accelererar lika bra och gĂ„r lika snabbt som andra bilar. Och sĂ„ Ă€r det kĂ€nslan, menar Johan Bengtsson.

Han Àr nu den enda bilhandlare pÄ ön som har en elbil som intresserade kan provköra. "Inte en droppe soppe" stÄr det pÄ dekalen som Johan Bengtsson sjÀlv tagit fram.

- Elbilar har varit tidigare vĂ€ldigt dyra, nu har de börjat gĂ„ ned i pris. Dessutom fĂ„r den som köper en elbil en statlig premie pĂ„ 40 000 kronor. Och sĂ„ körs bilen för 1,50 kronor milen vilket gör att det i lĂ€ngden blir bĂ„de bĂ€ttre för miljön och billigare Ă€n annat brĂ€nsle, menar Johan Bengtsson.


En "riktig" bil
Bakom projektet Elbilen Gotland stÄr företagarföreningen Produkt Gotland.

- Vi arbetar för att marknadsföra elbilen. Tidigare var det specialbyggen dĂ€r batterierna tog enorm plats. I dag Ă€r elbilen en "riktig" bil, med vĂ€rme i stolarna och gps. Du kör 12-15 mil per laddning och den kan laddas i vanliga eluttag. Vi arbetar ocksĂ„ för att fĂ„ fler offentliga laddningsstĂ€llen pĂ„ ön för att underlĂ€tta, berĂ€ttar Sven Sandström.

Han sÀger att Sverige ligger efter nÀr det gÀller elbilar.


Landshövdinge-PR
- I andra lĂ€nder satsas mycket pĂ„ att stimulera en övergĂ„ng till elbilar. I Norge till exempel. DĂ€r fĂ„r du gratis parkering, gratis el i laddningsstolpar och priset pĂ„ elbilar Ă€r momsbefriade.

Johan Bengtsson försöker intressera Region Gotland för elbilar inför nÀsta upphandling.

- Och kan vi fĂ„ landshövdingen att köra en elbil sĂ„ vore det fantastisk PR för Gotland!

Den 1 januari 2012 införde regeringen en supermiljöbilspremie.

Syftet Àr att uppmuntra den som köper bil att vÀlja de bÀsta miljöalternativen.

Med supermiljöbil menas en personbil som uppfyller EU:s senaste avgaskrav och som dessutom slÀpper ut högst 50 gram koldioxid per kilometer vid sÄ kallad blandad körning.

Premien Ă€r 40 000 kronor för privatpersoner. För företag och organisationer Ă€r premien 35 procent av prisskillnaden mellan nybilspriset för en supermiljöbil och en nĂ€rmast jĂ€mförbar bil, dock högst 40 000 kronor.

Regeringen har satt av 200 miljoner kronor fram till den sista december 2014 till premien.

Transportstyrelsen Àr ansvarig myndighet som kommer att pröva ansökningarna och betala ut supermiljöbilspremien.

KĂ€llor: Transportstyrelsens och regeringens hemsidor.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om