En drottning med personlighet
Lil Terselius står inför utmaningen att skapa en människa av drottning Gertrud. Tillsammans med Lars Norén och övriga skådespelare i Hamlet brottas hon med uppgiften att göra karaktären personlig.
Hon har spelat teater i drygt 30 år, blivit guldbaggenominerad för sin roll som Lydia i Den allvarsamma leken och tagit emot medaljen Litteris et artibus av Hans Majestät Konungen. Inte helt opassande spelar hon nu drottning i Shakespeares Hamlet i regi av Lars Norén. Lil gillar att spela rika kvinnoroller, starka kvinnor. Hon vill göra drottningen mänsklig och ska på komprimerad tid få in en maka, drottning, mamma och älskarinna i en kropp och själ.
- Det är utelämnande och man måste våga vara modig. Jag är jäkligt modig, säger hon där hon sitter på en bänk i Roma Kungsgård.
Såg vallmo och släppte ratten
Det är första gången hon spelar på Gotland.
Lil berättar om första gången hon körde förbi ett stort vallmofält på väg till ruinen.
- Jag släppte nästan ratten, så vackert var det. Nästa gång höll jag i ratten och bara gapade, och nu när jag kör förbi fälten så blir det mer som ett stort inre leende. Sen kom blåelden med sin otroliga blåhet, det tar andan ur mig.
Hon tycker att klosterruinen är en förutsättning för föreställningen, och samtidigt är det en utmaning för en inomhusskådis som hon själv.
- Jag måste passa mig så inte energin försvinner ut i luften, genom valven, upp till måsarna, skrattar Lil. Samtidigt som hon måste våga släppa loss för att väcka liv i den gamla drottningen.
Räkning med arslet
Respekten och tilliten för Lars Norén genomsyrar hela vårt samtal. Det är inte första gången Lil och Lars arbetar tillsammans. De letar i sonetter för att hitta repliker att lyfta fram, till skillnad från ursprunget där drottningen mer använts som katalysator för att utlösa handlingar hos de andra.
För att skapa en grundtrygghet har ensemblen spelat volleyboll, dansat och lyssnat till varandra. Enligt Lil är Lars Norén mästare på att sila igenom de olika skådespelarnas personligheter och få fram det bästa hos dom. För att beskriva sommarens uppsättning av Hamlet citerar hon narren i Trettondagsafton, där hon 1975 spelade skön Olivia i regi av Ingmar Berman;
- "Inget är vad det synes vara", man vill ju inte kunna räkna ut med arslet hur en föreställning ska vara. Publiken vill att 1+1 blir 3.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!