Elever vill förbättra skolan
Elever har otroligt stor makt att påverka och förändra. Men det krävs kunskap för att kunna utnyttja den möjligheten. Det säger Emma Pettersson, som går första året på Donnergymnasiet i Klintehamn.
ELDSJÄL. Emma Pettersson på Domnnergymnasiet i Klinte har tagit initiativet till att bilda Stadens Elevråd på Gotland. Syftet är att utöka samarbetet mellan de gotländska skolornas elever.
Foto: Ewa Israelson
Just nu är hon den enda på ön som är aktiv där, men nu satsar organisationen på att det ska bli fler. Och att det ska bildas ett särskilt elevråd där skolorna på ön kan samarbeta kring gemensamma frågor.
Samma namn
I går samlades representanter för olika skolråd på Fenix, ungdomens hus i Visby, för att prata om vilka frågor de tycker är viktiga och för att lära sig mer om arbetet i elevrådet. Syftet är att bilda Stadens Elevråd för hela Gotland. Namnet är det samma över hela landet för dessa samarbetselevråd.
På plats fanns Sofia Brännström, som är ledamot i förbundsstyrelsen, och Simon Rosenqvist från Oskarshamn som precis som Emma Pettersson är aktiv i Sveriges Elevråd Svea.
-Jag har alltid varit aktiv i elevrådet, säger Emma Pettersson. Tidigare på Klinteskolan och nu på Donnergymnasiet. Sedan november är jag engagerad i Sveriges Elevråd Svea som verkligen ställer upp för eleverna och ordnar bra utbildningar bland annat. Jag är också med i redaktionen för förbundets nättidning Engagerad.
För utbildning behövs, anser hon. På alldeles för många skolor finns elevråd som inte fungerar så som ett elevråd ska, och som därför inte kan använda den makt eleverna egentligen har.
-Jag vet att det går att påverka, jag har sett konkreta resultat. Men det kräver kunskap, engagemang och envishet, säger Emma Pettersson. Genom att samarbeta kan man dela med sig av erfarenheter och inspirera varandra. En del lärare känner sig hotade av elevernas makt, de tror att elevrådet ruinerar skolan om de får igenom det vi har rätt till och tycker det är bättre att lärarna själva löser problemen. Sånt gör mig riktigt arg. Demokratin är viktig i skolan, elevrådspunkten ligger faktiskt före kunskap i skolplanen.
Arbetsmiljön, maten, skolskjutsarna och hur man sätter betyg är sådant där eleverna kan använda sitt inflytande genom elevråden.
Vill kunna överklaga betyg
-Viktiga frågor för oss elever är att betygen ska kunna gå att överklaga. När det gäller betyg i ordning och uppförande så tycker jag personligen att det kan vara både bra och dåligt, det beror på hur det används. Detsamma gäller rätten att beslagta elevernas mobiltelefoner. Barn och ungdomar ska lära sig visa respekt och inte ha på mobilen under lektioner och prov. Sköter man inte det får man kanske finna sig i att lämna ifrån sig telefonen.
Emma Pettersson tycker också att det ska vara obligatoriskt att det står på betyget om man varit aktiv och engagerad i elevrådet.
-Det står på mitt betyg från Klinteskolan och det ser jag som en merit.
Nu hoppas hon hitta elever från högstadier och gymnasieskolor som vill engagera sig i Stadens Elevråd för att med gemensamma krafter arbeta för en bättre och mer rättvis skola för alla.
-Men engagemanget i elevrådet får inte vara ett sätt att slippa lektioner. Det kommer jag snart att genomskåda och den som har det motivet för att vara med kommer att bli petad, säger Emma Pettersson.
Sveriges Elevråd Svea är en ganska ny organisation. Den bildades i Göteborg 1995.
Inspiration, samarbete och påverkan är organisationens tre ledord. Organisationen har elevråd med engagerade elever från fler än 800 högstadie- och gymnasieskolor i landet.
Varje år ordnas nationella träffar med utbildning, inspiration och utbyte av erfarenheter.
Seco, Sveriges Elevråds centralorganisation, är en annan organisation som verkar för samarbete mellan elevråd. Organisationen har funnits sedan 1952 och hette under en period Elevorganisationen, men har nu återtagit sitt gamla namn. Seco arbetar både nationellt och lokalt och anordnar precis som Svea nationella träffar kring utbildning och utveckling.
Inspiration, samarbete och påverkan är organisationens tre ledord. Organisationen har elevråd med engagerade elever från fler än 800 högstadie- och gymnasieskolor i landet.
Varje år ordnas nationella träffar med utbildning, inspiration och utbyte av erfarenheter.
Seco, Sveriges Elevråds centralorganisation, är en annan organisation som verkar för samarbete mellan elevråd. Organisationen har funnits sedan 1952 och hette under en period Elevorganisationen, men har nu återtagit sitt gamla namn. Seco arbetar både nationellt och lokalt och anordnar precis som Svea nationella träffar kring utbildning och utveckling.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!