El från land skattebefrias - ändå dyrt för Destination Gotland

Gotland2006-06-30 06:00
El från land kommer att bli skattebefriad för fartyg. Ett sådant beslut tar snart regeringen, för att främja miljön i hamnarna.
Destination Gotland och Visby hamn funderar på var sitt håll. Det handlar om anslutningskostnader för flera miljoner kronor.
Redan i mitten av 90-talet byggdes i Visby hamn kopplingsstationer för att förbereda elmatning till fartyg i hamnen, men de togs aldrig i bruk. Ett problem har varit att den ström som hamnen förberett är av annan sort än den som Destination Gotlands färjor använder, de har olika frekvenser. För att det ska fungera mellan hamn och färja måste man installera en mellanstation.
Vitsen med att använda el från land är att fartygen kan stänga av motorerna, både utsläppen och bullret minskar då. Nyss satsade Stockholms hamnar tre miljoner kronor för att göra det möjligt för Tallinks båtar att koppla in landel. Göteborgs hamn är annars den hamn som kommit längst vad gäller installation av kopplingsstationer. Det är också denna hamn som legat på regeringen för att få elen till båtarna skattebefriad.

Kostar miljoner
- Inom ett år är förmodligen beslutet verklighet, säger Lena Berglund, informatör hos miljöminister Lena Sommestad.
Hon säger att frågan diskuterats i EU och att EU-kommissionen är positiv till en sådan skattebefrielse.

Nya lillfärjan förberedd
Anders Larsson, teknisk chef vid Destination Gotland, konstaterar att företaget länge funderat på land- ansluten el, men att det är en historia som måste genomföras tillsammans med de aktuella hamnarna. Och det kommer att kosta pengar, ett par miljoner kronor per tilläggsplats i Visby.
- Men det är klart att en skattebefrielse på elen gör det hela mer intressant, säger Anders Larsson.
Han säger att nya lillfärjan redan är förberedd för anslutning till landel, medan nya anordningar måste till på de äldre färjorna.
Hamnchefen i Visby, Bertil Klintebom, säger att han naturligtvis helst såg att det gick att installera landbaserad el, men att det är en så dyr affär att kommunen för närvarande inte har några sådana planer.
Vad behövs då för att kommunen ska börja tänka i de banorna?
- Vi måste få ett starkare tryck på oss först, säger han och tycker att det kanske är en sak för Rikstrafiken att ta itu med.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om