På alla stora världsmarknader för ekologiskt är det hälsoskälen som väger tyngst, säger Cecilia Ryegård, EkoWeb. Här är de svenska konsumenterna unika som prioriterar aspekter som miljö och djurvälfärd som de tynsta argumenten för att välja ekologikst. Mycket tyder på att utvecklingen under 2014 är startskottet på en större förändring när det gäller konsumenternas inköpsvanor. 2014 har varit ett storslaget genombrott för ekologiskt och det genombrottet är starkt förknippat med konsumenters oro för bekämpningsmedelsrester och tillsatser i den mat vi konsumerar. Troligen har vi bara sett början på den utvecklingen och att stora konsumentgrupper är på väg att förändra sina inköpsvanor, säger Cecilia Ryegård. Idag ställer sig många konsumenter sig frågan varför de inte skall köpa ekologiskt, som tidigare ställde frågan varför köpa ekologiskt. Det är en väldigt tydlig attitydskillnad, säger Cecilia Ryegård. Ekowebs prognos för försäljningen under 2015 är en ökning med ca 20 procent och att värdet i snitt kommer att öka med 2 miljarder per år. Vilket betyder nästan en dubblering av marknaden till år 2025. Största flaskhalsen och utmaningen för fortsatt tillväxt på svensk ekomarknad är tillgången på svenska ekologiska produkter. En högre tillväxttakt har Ekoweb bedömt som orimlig på grund av brist på råvara och produkter pga. den låga omläggningstakten av lantbruk till ekologiska idag i Sverige.
Det behövs fler svenska lantbrukare som ställer om. Svenskt jordbruk har jättebra förutsättningar för att producera ekologiskt. De konsumenter som handlar ekologiskt är också i hög grad intresserade av ursprunget och vill helst ha svenskt. Kommunikationen mellan marknadsaktörerna och jordbruket behöver bli bättre. En målinriktad satsning från politiskt håll är också nödvändigt för att säkra tillgången på svenskt, ekologiskt. Idag finns inga sådana. Här behöver marknaden hjälp, säger Cecilia Ryegård.