Ekoprodukter statistik 2014

Gotland2015-09-20 23:43
Ekotrenden tilltog ytterligare i styrka under andra hälften av 2014. Det är både de svenska konsumenternas efterfrågan samt detaljhandelns aktivare arbete i butik som driver försäljningsökningen. Totalt ökade den ekologiska livsmedelsförsäljningen med 38 procent 2014. Det är svenskproducerat som i hög grad står för ekoökningen. Konsumenterna vill köpa ekologiskt och svenskt. Periodvis har marknaden också präglats av brist. Försäljningsökningen kunde alltså varit ännu högre, säger Cecilia Ryegård, Ekoweb. Ökningen för den totala svenska ekologiska livsmedelsförsäljningen under 2014 slutar på sensationella 38%. Värdet på den svenska ekomarknaden för livsmedel har under 2014 gått från 11,2 miljarder Skr till 15,5 miljarder Skr. Samtidigt ökar den ekologiska marknadsandelen till 5,6 procent. Sett till enbart detaljhandeln så har det där sålts ännu mer ekologiskt än på den totala livsmedelsmarknaden (som även omfattar offentlig sektor och restaurang/storkök, hälsokost, gårdsförsäljning, torghandel mm). Inom svensk detaljhandel ökade den ekologiska livsmedelsförsäljningen med 41 procent. Samtidigt är 2014 året då det politiska målet för andel ekokonsumtion av livsmedel inom offentlig sektor, 25 procent slutligen nås, och passeras. Alla försäljningskanaler ökar tvåsiffrigt, men bäst går det inom detaljhandeln och för ICA (+55 %) och systembolaget (+83 %), som har stora ökningar i värde. Det är efterfrågan från Sveriges konsumenter som driver försäljningsökningen. Samtidigt har handeln också börjat uppmärksamma intresset rejält och skyltat upp de ekologiska produkterna bättre. Produkter har fått fler A-lägen i butikerna och man har gjort kampanjer på ekologiskt, säger Cecilia Ryegård. 8 av 10 svenskar handlar idag regelbundet ekologiska livsmedel. Det är ett allt större intresse från konsumenterna när det gäller den egna hälsan som har stor påverkan, även om aspekter som miljö och djurvälfärd fortfarande är de tyngsta argumenten för att välja ekologiskt bland svenska konsumenter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om