Egna utredningar ger vårdcentraler bonus

Ett nytt avgiftssystem har införts inom sjukvården för att begränsa antalet remisser till specialistläkare.Det är ett sätt att hindra vårdscentraler från att håva in lättförtjänta pengar på enkla patienter samtidigt som svårutredda patienter skickas till lasarettet.

Foto: Bengan Zettergren

Gotland2008-10-22 04:00
- Seriösa läkare skickar inte iväg patienter som kan utredas på vårdcentralen. Vi vill stimulera läkarna att göra ett professionellt arbete genom att rida ut stormen, säger Hans Brandström, primärvårdschef på Gotland.
En komplicerad utredning kan ta många timmar av undersökning och prover. Skickas patienten till sjukhuset hinner en oseriös läkare ta emot mängder av patienter.
- Det kan vi förhindra genom att premiera dem som gör utredningarna själva, säger Hans Brandström.
Antalet patienter som får vård utanför den egna vårdcentralen varierar mellan de olika vårdcentralerna. Enligt en undersökning 2006 tog en vårdcentral hand om 57 procent av sina patienter själv, medan en annan bara klarade av 45 procent.
- Den vårdcentral som låg högst i täckningsgrad hade bästa resultatet i andra kvalitétsvariabler också, säger Hans Brandström.
Risken med systemet är att läkare handlägger fall som man inte har kompetens för.

Professionellt jobb
- Vi måste lita på att alla gör ett professionellt jobb, säger Hans Brandström.
Att utöka öppettiderna är han tveksam till.
- Vi har provat att ha öppet på kvällarna men det kom nästan inga patienter. Om det efterfrågas kan det självklart ordnas.
På Visborgs vårdcentral, som är privat, är Philip Franklin chef. Han tycker att det finns både för- och nackdelar med styrningen av täckningsgraden.
- Tanken är ju att försöka sköta patienterna själva så långt det går och inte belasta kirurgjouren. Allt vi kan ta underlättar för dem. Det är en samvetsfråga, säger han.
Han ger exemplet där en barnmottagning får ta hand om hundratals snoriga ungar samtidigt som två av dem sitter och väntar med en allvarlig hjärnhinneinflammation.

Bättre att vi sållar
- Det är bättre att vi sållar på vårdcentralen för att allvarliga fall ska få snabb hjälp.
När det gäller öppettider tror han inte behovet är så stort:
- Vi har ganska bra tillgänglighet här. Det brukar gå att få tag i oss.
Den 14 november öppnar Hansahälsan en privat vårdcentral med Lars Kroné som vd. Han ser inte täckningsgraden som en bonus.
- Snarare ett straffsystem. Det här är egentligen en icke-fråga för oss. Är inte patienterna nöjda med oss väljer de en annan vårdcentral. Det kan vi inte bygga våra affärer på.

Konkurrensmedel
Öppettider kan vara ett konkurrensmedel.
- Vi leker med tanken på andra, utökade tider, men viktigast är nog att komma fram lättare i telefon.
Hansahälsan startar i liten skala med två läkare att lista sig till.
- Det gäller att sticka ut och vara duktiga, säger Lars Kroné.

Täckningsgrad
Täckningsgraden är ett mått på i vilken omfattning vårdcentralen utför läkarinsatserna för sina listade patienter, det vill säga primärvårdens andel av det totala antalet läkarbesök patienten gör.
För det definierade uppdraget erhålls full individersättning om vårdcentralen klarar 50 procent täckningsgrad. Vårdcentralen tappar 2 procent av individersättningen för varje tappad procent i täckningsgrad, men får motsvarande ökning om täckningsgraden överstiger 50 procent. Dock finns ett tak för antal besök.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om