Efter piratattacken:  Vakter ett alternativ

Wisby Tankers har tidigare sagt nej till beväpnade vakter ombord på sina fartyg. Men efter attacken på Gotland Sofia kommer man att ha det som ett alternativ när fartygen ska färdas i de aktuella farvattnen.

Foto: Petra Jonsson

Gotland2011-09-14 04:00

- Vi kommer att ha beväpnade vakter ombord vid de tillfällen där vi bedömer det som nödvändigt, säger Jonas Engström, säkerhetschef vid Wisby Tankers.

Han menar det viktigaste är att se till att inga pirater tar sig ombord på fartygen och att man till det kan använda beväpnade vakter.


Oönskat alternativ
- De attacker som skett och som varit allvarliga och där beväpnade vakter funnits, där har piraterna bedömt risken som för stor, säger Jonas Engström.

Men Wisby Tankers vill fortfarande undvika vapen ombord så långt det går.

- Vår inställning är att beväpning är ett oönskat alternativ, men det ska man väga mot vad det är man riskerar genom att inte beväpna sig.


Traumatiserade sjömän
Tryggve Ahlman, säkerhets- och teknikchef vid Sveriges redareförening, berättar att piratattackerna är ett känt problem.

- Man talar om tusentalet traumatiserade sjömän, och ett 60-tal som direkt eller indirekt blivit dödade av piratattacker, säger han.

Det har visat sig att våldet eskalerat oavsett om det finns beväpnade vakter ombord eller inte.


Brev till Ban Ki-Moon
- Ingen vill ha beväpnade vakter ombord. Men i riskbedömningen som gjorts visar det sig att det i vissa fall är enda sättet att skydda sin besättning och sin last, säger Tryggve Ahlman.

Har de som haft beväpnade vakter ombord fått vara ifred?

- Ja, det har de.

De fyra internationella handelsorganisationerna ICS, Bimco, Intercargo och Intertanko har skickat ett brev till FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon. I det föreslås att man i högriskområdena ska bemanna fartygen med FN-soldater.

- Det ska nu tas upp i FN:s säkerhetsråd, berättar Tryggve Ahlman.

Beväpnade vakter på fartyg

Piratvattnen har blivit så stora att militär övervakning inte kan lösa problemen. I stället anlitar allt fler fartyg beväpnade vakter. Det svenska rederiet Wallenius blev i juli första svenska rederi att hyra in säkerhetspersonal beväpnad med automatkarbiner på fartygen.

I februari sa Sveriges redareförening att de ville att Näringsdepartementet skulle utreda om vapen ombord är nödvändigt. I april påbörjades regeringens utredning om skydd mot pirater. Samtidigt började Natos krigsskepp att patrullera utanför Somalias kust, som är värst härjat av pirater.

I september i år skickade handelsorganisationerna ICS, Bimco, Intercargo och Intertanko ett brev till FN:s generalsekreterare där man kräver beskydd av beväpnad militär FN-personal på handelsskeppen som trafikerar vattnen utanför Afrikas horn.

Källa: Nyheterna.se, SvD och DN.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om