Efter fem dygn fick hon sin matback
I måndags införde kommunen det nya systemet med kylda matbackar från Samhall. Helga Pettersson, snart 95 år, fick mat senast via kommunens gamla system i lördags. Sedan kom ingen mat på fem dagar. Då ingrep en bekant och på torsdagen kunde Helga äta varm köttgryta hemma i sitt kök igen.
Eftersom Helga är liten i maten, hon väger bara 48 kilo, räcker en matback i två dagar. Dagen därpå äter hon resten kallt.
Kommunen införde i måndags det nya systemet med kylda matbackar som tillagas i Sala på fastlandet och sedan ditribueras hem till de gamla en gång i veckan. Helga Pettersson som ser mycket dåligt bedömde att hon inte skulle klara av att själv värma matbackar i en mikrovågsugn. Hon trodde därför att hon även i fortsättningen skulle få sin mat från kommunen. Så skedde i lördags och den maten räckte också till söndagen. Men i måndags kom ingen lunch. Inte på tisdagen heller. Helga som inte kan ta sig till affären själv fick klara sig med det lilla hon hade hemma. Några paket filmjölk och burkar med äppelmos i kylen.
<span class=MR>Fick hjälp</span>
När det ännu på onsdagen inte kommit någon mat ringde Helga till en bekant som hon kom ihåg telefonnumret till. Helga ser inte att själv slå upp nummer i telefonkatalogen. På torsdagen kom så äntligen maten, varm köttgryta med potatis från Hamnterminalens servering.
Det var så trevligt som det var förut när kommunens kille kom med maten. Vi brukade alltid hinna småprata lite, han var så mänsklig, säger Helga.
Hon visar vad hon har hemma i skåpen. I skafferiet ligger en rågbulle.
De är så goda, säger Helga, och visar också rader av äppelmosburkar.
Helga trodde sig lovad att få sin varma mat från kommunen även i fortsättningen. Uppenbarligen har någon informationsmiss skett.
<span class=MR>Olycklig miss</span>
Det här var en olycklig miss. Men jag kan förstå de som är gamla, det är inte så lätt när man ändrar på systemen, säger Christina Larsson, verksamhetschef inom äldreomsorgen.
Christina blev själv upprörd när hon hörde talas om missen med Helgas mat. Hon känner inte till fler liknande fall, och hon menar att det inträffade inte är kommunens fel. Väljer man att inte ta sin mat från Samhall ligger det på den enskilde att kontakta någon annan matleverantör. Kommunen är ingen förmyndare, det står var och en fritt att välja själv.
Mat är så fundamentalt viktigt och det är därför bra att de äldre får vara delaktiga, säger Christina Larsson.
Hon menar att det nya systemet tvärtom har inneburit ökad valfrihet för de gamla. Det finns flera rätter att välja på och vill man inte ha den kylda maten från Samhall så finns det flera lunchrestauranger som tillhandahåller varm mat. Men beställningen måste var och en sköta själv, och det är här som informationen till Helga inte verkar ha nått fram. Christina tycker att omställningen annars har fungerat väldigt bra och hon berömmer personalen på Samhall.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!