Artiklar om höjda hyror och förändringar hos Gotlandshem har orsakat het debatt i kommentarsfält och på sociala medier. Och inte minst i telefon till bolagets växel.
– När det har varit rubriker ringer folk till oss, och de som ringer kan vara arga, säger Pia Löfqvist Gustafsson.
Att många är intresserade av bostäder och nyheter kring bolaget är i grunden bra, menar hon.
– Med 4 500 bostäder och 129 anställda är Gotlandshem ett stort företag och en stor arbetsgivare som berör många på Gotland. Vi vill och ska bli granskade. Det är bra när det skrivs om oss och att radion pratar om oss.
Däremot vänder sig Pia Löfqvist Gustafsson mot den ibland hätska tonen i debatten och kommentarerna.
– Det blir tungt och påverkar Gotlandshems arbetsmiljö när många kommentarer går från kritiska till hatiska, säger hon och berättar att de själva ser till att tonen inte går över gränsen i deras egna sociala medier och kanaler.
Bolagets vd, men också andra anställda, har via sociala medier fått ta emot personliga hot.
– Vi har hanterat det som trygghetsärenden. Om det är hyresgäster som hotat kan det vara människor som mår dåligt och då bevakar vi det och hanterar det med försiktighet, säger Pia Löfqvist Gustafsson.
Hon menar att alla som jobbar i bolaget har ett stort engagemang för att göra sitt bästa för hyresgästerna.
– Då är det skönt att få känna stolthet över det arbetet. Men jag vet att det finns medarbetare som inte vågar gå och handla i sina kläder som det står Gotlandshem på, för då får de stå till svars i kön till kassan och tycker det är obehagligt.