I februari 2020 rapporterade GT om att det gotländska företaget Imse Vimse, som specialiserar sig på textil- och hygienprodukter för kvinnor och barn, hade sålts till fondbolaget Pivot. Företrädare för fondbolaget sade då att det inte fanns några planer på att flytta Imse Vimse från Gotland, men nu, drygt två år efter försäljningen, ser det ut som att det gotländska bolaget kommer att lämna ön.
– Ingenting är beslutat ännu, men det stämmer att det pågår fackliga förhandlingar om att flytta Imse Vimse till Stockholm. Vi ser alltid över vad som är det bästa för bolaget, och i det här läget tror vi att det bästa är att flytta, säger Lars Axelsson, vd på Bare Collective, där Imse Vimse numera ingår.
Han säger att förutsättningarna för Imse Vimse förändrats under de senaste två åren, och att det är anledningen till att man nu vill flytta företaget till fastlandet.
– Det handlar egentligen om tre större delar. Dels är det omvärldsläget där det skett stora förändringar de senaste två åren, främst i och med pandemin. Dels har det skett stora personalförändringar inom Imse Vimse, och slutligen handlar det om var företaget står i dag.
Lars Axelsson nämner alltså stora personalförändringar som ett skäl till fastlandsflytten, och enligt uppgifter till GT har personalstyrkan på Imse Vimses kontor i Visby gått från 13–14 stycken för två år sedan till 4–5 i dag. De flesta ska ha slutat av egen vilja.
– Det stämmer att personalstyrkan är mindre i dag, och av de få som är kvar så har samtliga fått erbjudande om att flytta med, säger Lars Axelsson.
Det var Marie Walleberg som grundade Imse Vimse 1988. Efter att hon sålde företaget arbetade hon kvar i några månader innan hon sedan helt lämnade sitt livsverk.
– I dag har jag ingen påverkansgrad i vad som händer med Imse Vimse, säger hon.
Hon är dock medveten om att det pågår förhandlingar om att flytta företaget till Stockholm, något hon beklagar.
– Det känns naturligtvis jättetråkigt, och det var inte det som var tanken. Då fanns det inget egenintresse i att flytta ett bolag som fungerade bra, men det har tydligen förändrats sedan dess, säger Marie Walleberg, men tillägger:
– Det är dock viktigt att poängtera att bolaget och varumärket lever vidare. Det här är ett intenationellt bolag som inte står och faller med att det finns på Gotland.