I dagslÀget ligger den gotlÀndska biogasen pÄ en nivÄ som motsvarar 15,24 kronor per liter bensin, vilket kan jÀmföras med nÄgra stÀllen pÄ fastlandet dÀr man betalar motsvarande 13,10 kronor litern. Man betalar ingen koldioxidskatt eller energiskatt pÄ biogas eftersom den Àr klimatneutral, sÄ varför denna prisskillnad, och varför Àr det inte Ànnu billigare med biogas?
Ă-lĂ€get Ă€r en bidragande faktor till att Gotland inte Ă€r bland de billigaste i landet. Inte heller Ă€r de dyrast, men de ligger i den övre halvan av alla biogasdistributörer.
â Vi Ă€r ett litet privat bolag vars enda affĂ€rsidĂ© Ă€r att skapa ett miljöbrĂ€nsle. Att importera eller exportera hade kostat för mycket pĂ„ grund av ö-lĂ€get. PĂ„ fastlandet finns stora internationella jĂ€ttar och som ofta tjĂ€nar pengar pĂ„ fossilgas eller andra affĂ€rer för att hĂ„lla nere biogaspriset. Eller kommunala bolag dĂ€r biogasen Ă€r en restprodukt frĂ„n reningsverken. Vi kan helt enkelt inte gĂ„ ner för mycket i pris, dĂ„ gĂ„r vi back. Men jag önskar att vi kunde, sĂ€ger Magnus Ahlsten, initiativtagare till Biogas Gotland och Brogas.
Han tycker priserna för fossila brĂ€nslen Ă€r pĂ„ tok för lĂ„ga eftersom de inte â trots alla skatter â betalar för den koldioxid de skapar och slĂ€pper ut, dĂ€rav klimatkrisen, sĂ€ger han. Men det finns Ă€ven en stor skillnad i produktionskostnad som pĂ„verkar.
â Till skillnad frĂ„n bensin och diesel som Ă€r fĂ€rdig energi och som bara Ă€r att pumpa upp, sĂ„ behöver vi tillverka vĂ„r energi. Produktionskostnaden till fĂ€rdigt fordonsbrĂ€nsle Ă€r en helt annan jĂ€mfört med de fossila brĂ€nslena.
Han sÀger att vi med biogas har ett helt klimatneutralt brÀnsle som dessutom Àr billigare Àn bÄde bensin och diesel.
â Man tycker att det borde rĂ€cka, sĂ€ger han uppgivet.
Magnus Àr bÄde förvÄnad och besviken över utvecklingen, och över att folk inte bryr sig mer.
â Det har varit ganska segt om jag ska vara Ă€rlig, och det Ă€r verkligen inte den guldgruva jag hoppades pĂ„ för tio Ă„r sedan. Definitivt ingen dans pĂ„ rosor. Jag trodde mĂ„nga fler skulle bry sig om klimatet och jag förstĂ„r inte varför folk inte gör mer. Det Ă€r faktiskt beklĂ€mmande att priset fĂ„r sĂ„ stor betydelse nĂ€r det Ă€r billigare Ă€n bĂ„de bensin och diesel. Vi har en klimatkris som beror pĂ„ att vi eldar för mycket fossila brĂ€nslen, och hĂ€r har vi ett klimatneutralt brĂ€nsle. Det borde vara kö till mackarna bara av den anledningen, sĂ€ger han.