Drömköket blev ett fall för tingsrätten
182 000 kr skulle drömköket kosta.Det levererades efter förhandlingar med ett företag i Visby i februari 2001.Men det var någonting som gick snett från början.Den exklusiva köksutrustningen blev inte riktigt vad köparen tänkt sig.Det var inte bara det att måtten var fel och köksluckorna hängde snett, stommen var sned och innan tvisten hamnade i tingsrätten hade träet på bänkskivornas yta börjat resa sig...Köksluckorna var för övrigt inte bara sneda, färgdifferensen mellan luckorna var för stor enligt köparen. Hälften behövde fixas till.
Det senaste gjordes precis innan rättegången skulle starta på måndagen.
Rättens ordförande vädjade till parterna att försöka att komma överens.
<span class=MR>Tvistar om 51 000 kronor</span>
Tvisten gäller 51006 kr. Det är det belopp som säljaren anser att kunden har kvar att betala, plus ränta..
Kunden anser sig emellertid ha rätt till viss reducering av priset och skadestånd för allt det strul och omak som det nya köket fört med sig.
Och lutar sig huvudsakligen mot konsumentköplagens bestämmelser.
En bra förlikning är en uppgörelse där parterna är lika missnöjda med resultatet, framhöll rättens ordförande och påpekade att saken faktiskt inte handlade om en rättsfråga.
Utan ren bevisfråga. Där det inte finns utrymme för prestige.
Det riktades också en varning till parterna att kostnaderna i målet avsevärt skulle komma att överstiga det omtvistade beloppet.
<span class=MR>Prisreducering</span>
Men som sagt huvudförhandling blev det och avgörandet ligger nu i tingsrättens händer efter en hel dags förhandling.
Att allt inte varit så bra med köksleveransen kanske understryks av att köparen fick en reducering av priset med 11000 kr redan i juni 2001. Och två av köksluckorna byttes ut.
Men köparen menade att de i själva verket var mer eller mindre fel på hälften av de 17 levererade luckorna.
Och strulet fortsatte. Först efter påstötningar kom luckan under diskmaskinen att monteras på plats till julen 2001.
Då hade företaget ännu inte fått full betalning för det levererade köket.
Det var ungefär i det här läget det framfördes synpunkter på bänkskivorna.
Träet hade börjat resa sig kring diskhon.
Enbart brister i underhållet, sade leverantören. Slipa och behandla eken med hårdvaxolja tre gånger, enligt instruktionen. Då blir allting bra.
Jag har inte fått någon instruktion för underhåll av bänkskivorna, säger kunden.
Dessutom har skivorna två års garanti.
<span class=MR>Första reklamationen</span>
Tillverkaren av bänkskivorna uppgav vid rättegången att han aldrig haft några reklamationer tidigare. Och då har han tillverkat och sålt ca 30 skivor i veckan i fem års tid.
I en skrivelse i december, när det kom påstötning om betalning, meddelade kunden att han avsåg att göra avdrag med ca 45000 kr. Det är bland annat ersättning för bilresor, 125 kr, och förlorad arbetsförtjänst 32 timmar a 99 kr, 3168 kr.
Tingrätten meddelar dom i tvistemålet senare.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!