Drabbade begär ersättning

Destination Gotland räknar med att de kommer tvingas betala ett par miljoner kronor i ersättning till resenärer som fått extra kostnader på grund av färjekollisionen.

Gotland2009-08-18 04:00
Passagerare som var ombord på de färjor som kolliderade har fått ett brev hem där Destination Gotland förklarar att de kan få ersättning för sina utlägg. Det handlar om mat, hotellrum och liknande. Två tredjedelar av de passagerare som var ombord vid olyckstillfället har haft sådana utlägg och begärt att Destination Gotland ska ersätta dessa.
Destination Gotlands vd Jan-Erik Rosengren räknar med att bolaget kommer att få betala bortåt två miljoner kronor till resenärerna för sådana utlägg.
Men det är inte bara de passagerare som var med vid kollisionen som drabbats.
Fadäsen med det försvunna sms:et innebar en rejäl merkostnad för de fem flickorna från Göteborg som skulle ha rest från Gotland på söndagseftermiddagen.
När informationen om att turen var tidigarelagd inte gick fram tvingades de att köpa nya tågbiljetter och betala ett par taxiresor i Stockholm för sammanlagt 2 600 kronor. Denna summan kommer de att begära att Destination Gotland ersätter.
Jan-Erik Rosengren ger inga löften om att alla sådana utlägg kommer att ersättas, men den som har anspråk på ersättning kan vända sig med dessa till bolaget.
- Vi kommer att pröva varje fall individuellt, säger Jan-Erik Rosengren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om