Frågor från Idrottsgotland:
Då båda sträckorna (Oskarshamn och Nynäshamn) inte behöver trafikeras lika fort som i dag kommer ni då att köra saktare och anpassa tidtabellen så att det blir tidigare avgång från Visby och senare avgång från fastlandet för att alla idrottare skall hinna fram och åter på samma dag?Redan inför i år så försämrades denna möjlighet när morgonturerna på helgerna har senarelagts.
– När det gäller frågor om överfartstider och tidtabell kommer vi inte att gå in på några detaljer. Men vi kommer i god tid komma fram med avgångstider och överfarter. Det finns parametrar i upphandlingsdirektivet om hur dags man ska gå och när man ska vara tillbaka.
Kommer idrottspriserna att finnas kvar för gotländska idrottare?
– Vår avsikt är att vi fortfarande ska ha ett bra system när det gäller idrottsresandet som det ser ut i dag. Det ser jag att det kommer fortsätta även i den nya trafiken.
Läsarfråga från Mattias Wahlgren: "När får vi se en jämlik prisbild där passagerare och gods inte måste betala fyra, sex eller åtta gånger så mycket jämfört med transporter på fastlandet?"
– Prisbilden är något som vi kommer att noga planera inför trafikstarten. I det nya avtalet finns det ett avtalspris som reglerar priset för gotlänningarna och frakten. När det gäller priset är det ett marknadmässigt pris som är anpassat efter marknaden. Vi kommer ha ett biljettpris som är anpassa efter marknaden.
Signaturen Uppsalastudent: "Finns det några planer att starta en linje till Baltikum?"
– Nej, svarar Christer Bruzelius.
Mattias Wahlgren igen: "Fråga vilka direktiv Trafikverket givit vad det gäller biljettpriset framöver?"
– När det gäller biljettpriserna är det något som vi kommer att titta på i god tid innan, det är för tidigt i dag att gå in och spekulera i. I upphandlingsdirektivet står det i fortsatt vad som gäller, ett rabatterat pris för gotlänningar och för frakten.
Signaturen Mats: "Tekniska specifikationer på nybygget, och vilket varv är aktuellt?"
– Där är det vi som föreslår ett nytt fartyg som har likande fartyg och kapacitet som de befintliga SF1500-fartygen som finns i dag. Vi jobbar med flera varv och kan inte gå in i detalj vilka varv som gäller.