DG:s svar på regionens hamnförslag: "Får stora konsekvenser"

Den lösning som Region Gotland presenterat för Destination Gotland när det gäller hamnfrågan kan innebära att rederiet tvingas minska turtätheten. Det skriver bolagets vd Christer Bruzelius i en debattartikel.

Foto: Henrik Radhe

Gotland2014-10-11 10:40

Förhandlingarna om ett nytt hamnavtal har gått trögt då Destination Gotland vill ha ensamrätt till färjeläge 5 och 6, medan regionen vill öppna upp hamnen för konkurrerande trafik. Vid ett möte i onsdagskväll presenterade Region Gotland en tänkbar lösning för Destination Gotland, som enligt biträdande regiondirektör Per Lindskog skulle tillåta mer än ett rederi i nämnda färjelägen. Detta utan några försämringar för Destination Gotland. Nu ger rederiets vd Christer Bruzelius sin syn på de lösningar regionen tagit fram i en debattartikel (som du kan läsa i sin helhet HÄR).

– Vi har tittat på vilka konsekvenser det här förslaget skulle ge, och vår uppfattning är att det får konsekvenser i den tid det tar att vända fartyg i Visby hamn. Vi uppskattar att det kommer att ta 20 minuter längre tid att vända fartygen, vilket bland annat innebär att vi inte kommer kunna köra de sex turer per dag som vi gör under sommarsäsongen, säger Christer Bruzelius.

Han är tydlig med att Destination Gotland inte är emot konkurrens på något sätt, men säger att det förslag som regionen tagit fram kommer att påverka besöksnäringen kraftigt. I debattartikeln skriver Bruzelius att en minskning från sex turer per dygn till fyra under högsäsongen innebär ett kapacitetstapp på 150 000 resenärer.

– Pudelns kärna i det här är att förändringarna kommer att försvåra för året runt-trafiken att hantera turer och gods, vilket kommer att påverka turlistan.

Per Lindskog säger att ni på mötet var tydliga med var ni står i frågan, men att ni lovade att titta på förslaget?

– Självklart kommer vi att titta noggrant på det här förslaget och återkomma till hamnen i nästa vecka. Men redan nu kan vi se att det här kommer påverka det sätt vi bedriver trafik på i dag.

Vad hoppas du händer härnäst i förhandlingarna?

– Vår förhoppning är att regionen och hamnen inser att de måste hitta en annan lösning när de ser vilka konsekvenser som det nuvarande förslager ger.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om