DG:s nej till Gotlandsbåten

Destination Gotland säger nej till samverkan med Gotlandsbåten, förutom i färjeläge sju.
Nu väntar tuffa dagar för Gotlandsbåten om det ska bli sommartrafik 2014.

Foto: Christer Nilsson

Gotland2013-10-28 19:19

Det var i fredags som Region Gotland, genom regionstyrelsens ordförande Åke Svensson, ställde frågan till Eric D Nilsson, hedersordförande Rederi AB Gotland, om det går att samverka i bolagets skyddsområden i hamnen, färjeläge fem och sex.

Destination Gotland har tidigare deklarerat att det bara går att samverka kring läge sju och samma svar som Region Gotland fick av bolaget i dag.

– Vi har svarat regionen att våra certifikat och tillstånd medger tillstånd i färjeläge sju, på samma sätt som vi i dag har samverkan med kryssningsfartyg. Men certifikaten och tillstånden ger inte möjlighet till samverkan inom övriga områden, säger Christer Bruzelius, vd Destination Gotland.

Ytterligare kontroll

Han menar att det är speciella regelverk som bolagets verksamhet i hamnen och att avtalet inte möjliggör ett samarbete kring övriga lägen i hamnen.

Det eftersom Destination Gotland är ensam operatör på färjeläge fem och sex, därmed kan de arbeta efter "regel 12" och bara ha kontroll på bilarna vid incheckningen.

– Det är komplexa regelverk som styrs av Transportstyrelsens regler och certifikat. I dag har vi ett godkännande enligt regel tolv. Vi har fått ett sådant godkännande eftersom vi kan visa att bara våra passagerare kan komma ombord på våra fartyg. Om man inte kan använda regel 12 måste det vara ytterligare en kontroll av bilar, passagerare och gods genomföras på ramper och landgångar när man kör på fartygen, när vi under sommaren har ibland 45 minuter till förfogande för lossning och lastning av fartyget. Då medger inte tiden att vi har ytterligare en kontroll när man kör på färjan.

Vad tycker du om att Gotlandsbåtens planer inte skulle bli av?

– Vi har inget som helst emot att samverka med Gotlandsbåten i färjeläge sju eller något av de andra färjelägena i inre hamnen som kan nyttjas för konkurrerande trafik, till exempel 4:an.  

Nya möten

Per Lindskog, tf regiondirektör, berättar att man kommer ha ytterligare möten med både Destination Gotland och Gotlandsbåten AB i veckan.

–De tillstånd som utfärdas av Transportstyrelsen ger i praktiken Destination Gotland ensamrätt på färjeläge fem och sex. Om andra fartyg ska använda femman och sexan bygger det på ett nytt myndighetsbeslut. Den ansökan är skäligen meningslös att lämna in om den inte bygger på samverkan med Destination Gotland, säger Per Lindskog.

Hur ser oddsen ut för att Gotlandsbåten ska få plats i hamnen?

– Vi försöker processa frågan och jag kan inte ha några kommentarer spekulationer om detta just nu. Vi har inte gett upp på något sätt, vi är väldigt måna om att få den här frågan till stånd och det hoppas jag att alla förstår. Rent politiskt är det tekniska nämnden som äger frågan, men vi är med och hjälper dem, säger Per Lindskog.

Pigge Werkelin, Gotlandsbåten, säger att man jobbar vidare för att det ska fungera.

– Vi går för att det här ska fungera och regionen har sagt att det ska gå ihop. Om bara viljan finns, då går det att samverka. Vi kommer att anpassa oss efter Destination Gotland, de är förstarederi på Gotland och vi ska inte ligga i vägen för dem, säger Pigge Werkelin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om